شناخت سنگهای قیمتی و خواص آن‌ها

یاقوت کبود: خواص اعجاب انگیز سنگ یاقوت کبود برای روح و جسم

sapphire_stone یاقوت کبود: خواص اعجاب انگیز سنگ یاقوت کبود برای روح و جسم

در این مقاله توضیحاتی شامل خواص یاقوت کبود و انواع دیگر آن از دیدگاه دانشمندان و معصومین، خواص انگشتر یاقوت کبود (خواص درمانی)، راه های تشخیص اصلی بودن این نگین و تاریخچه این سنگ را بررسی می کنیم. برای افزایش اطلاعات عمومی خود و پی بردن به خواص اعجاب انگیز سنگ یاقوت کبود همراه ما باشید.

12210-gem-stone-icon فروشگاه اینترنتی سنگ و انگشتر نقره شناخت سنگ یاقوت کبود

مواد تشکیل دهنده یاقوت آلومین خالص می باشد که ممکن است به مقدار کم با مواد دیگر شامل کروک و آهن آغشته شود. در لایه‌های آتشفشانی قدیمی هندوستان  و تبت پیدا می‌شود و دارای اقسام مختلف است که بهترین  و قیمتی تر نوع آن، سنگ کبود ( یاقوت کبود ) است. ریشه نهایی این واژه از یونانی باستان huakinthos می باشد که یک بار از زبان عربی به صورت «یاقوت» و یک بار از زبان پارسی میانه به صورت «یاکَند» داخل زبان فارسی شده است. انگشتر یاقوت یکی از گوهر های قیمتی است که در صنعت زیورآلات بسیار کاربرد دارد.

یاقوت بعد از الماس سخت‌ترین کانی‌ به حساب می آید و از خانواده کوراندوم است که از کانی‌های سنگ‌های آذرین می باشد و از گونه آلومین (اکسید آلومینیوم) محسوب می‌شود که ممکن است دارای مقدار کمی ناخالصی از عنصر های همچون تیتانیوم، مس، منگنز، کروم و آهن باشد. وجود این ناخالصی‌ها سبب ایجاد رنگ‌های متفاوت مانند آبی، زرد، سرخ، صورتی، نارنجی، و بنفش در کوراندوم می‌شود. کوراندوم‌هایی که رنگی به غیر از سرخ و صورتی داشته باشند یاقوت کبود نامیده می‌شوند و کوراندوم ‌های سرخ‌ رنگ و صورتی یاقوت سرخ شناخته می شوند.

شناخت سنگ یاقوت کبود خام

12210-gem-stone-icon فروشگاه اینترنتی سنگ و انگشتر نقره خواص یاقوت کبود از دیدگاه دانشمندان

سنگ یاقوت، کریستال اکسید آلومینیوم می باشد که با نوع های مختلفی از مواد معدنی، رنگهای مختلفی ایجاد می کند؛ اگر نگین یاقوت قرمز باشد، روبی نام می گیرد، رنگ آبی سنگ یاقوت آبی بخاطر وجود تیتانیوم و آهن می باشد. آهن به تنهایی رنگ زرد به وجود می آورد که “توپاز اورینتال ” اسم دارد. مخلوط تیتانیوم و آهن نیز رنگ سبز به وجود می آورد و چه باور کنید یا نه، ترکیب اکسید آلومینیوم، تیتانیوم و آهن رنگ ارغوانی نیز به وجود می آورد. نوع کمیاب و محبوب سفایر ، رنگ نارنجی مایل به قرمز، مخلوطی از کروم و آهن است. سفایر سفید کاملاً خالص است و هیچ نوع ماده معدنی دیگری در آن مخلوط  نشده است. تمام انواع نگین  یاقوت که قرمز رنگ نمی باشند، سفایر نامیده می شوند، همچنین این اسم  بیشتر با رنگ آبی آن همراه شده است:

خواص یاقوت کبود از نظر دانشمندان

۱- در زمانان قدیم، سفایر ستاره ای به عنوان محافظ در مقابل چشم بد و انعکاس دهنده نیات پلید به فرستنده اش، مورد استفاده می شده، جادوگران از خواص سنگ یاقوت کبود برای بالا بردن قدرت و هدایت انرژی جادوگری خود استفاده می کردند.

۲- خاصیت و ویژگی بسیار مهم از خواص یاقوت کبود سختی آن است. سنگ کبود دومین سنگ سخت بعد از الماس است که به مادر طبیعت معروف است.

۳- معادن بزرگ سفایر در حقیقت بازمانده رگه های آتشفشانی و دگرگون شده ازسنگ گرانیت و مرمر است که در کنار رودها و دامنه کوه ها درگیر هوا زدگی شده اند، مقادیر قابل توجه ای از این سنگ کبود در برمه، برزیل، استرالیا، امریکای شمالی، تایلند، کشمیر و افریقا پیدا می شود.

۴- زیبایی و استحکام این سنگ کبود باعث شده بعنوان طلسم در بین پادشاهان بسیار مورد استفاده باشد و از خواص انگشتر یاقوت کبود بهره ببرند.

۵- یک تاریخ نویس قرون وسطا در مورد خواص یاقوت کبود بنفش می نویسد که پادشاهان سنگ یاقوت آبی را به همراه داشتند تا آنان را از خطر صدمات فیزیکی و چشم شور درباریان محفوظ دارد.

۶- در زمان امضای معاهده صلح، امضا کنندگان، سفایر به همراه داشتند تا از صلح حقیقی و جلوگیری از خونریزی بیشتر اطمینان حاصل کنند و ازین خواص سنگ یاقوت کبود استفاده کنند.

۷- در داستان ها آمده اگر یک مار سمی در کنار سفایر در ظرفی قرار بگیرد، آن مار خواهد مرد چرا که این سنگ کبود، محافظی در برابر سم ایجاد می کند.

۸- در افسانه  های فارسی نقل شده است که مادر طبیعت بر روی سنگ یاقوت کبود بزرگی استراحت می کند و آسمان منعکس کننده  این کریستال آبی رنگ می باشد.

۹- میزان سختی گوهر سفایر ۹ می باشد و ساختار کریستالی سه گوشی دارد.

۱۰- سبب تعادل چاکرا های پنجم و ششم در بدن می شود.

شفافیت یاقوت آبی

۱۱- هندی ها  این سنگ را سیاره زحل می دانستند و عقیده داشتند که دروازه ای به سوی قلمروهای آسمانی می باشد.

۱۲- از خواص یاقوت کبود این است که در دریافت پیام های الهی و واضح کردن  آنچه که دریافت کرده اید، به شما کمک خواهد کرد. استفاده از آن در هنگام آرامش به شما کمک می کند تا قابلیت های پنهانتان را دست بیابید و بصیرت شما را از مفهوم زندگی روشن تر می کند.

۱۳- خواص سنگ یاقوت کبود به شما کمک خواهد کرد تا به رؤیاها و آرزو های مادی خود دست بیابید و همزمان با افزایش رزق شما، از ثروت شما نیز نگهداری می کند.

۱۴- همچنین در زمان کمک به حفظ نگرشی متعادل، به استفاده کننده از آن، این اجازه را می دهد تا افکارش را ساماندهی کند و به موفقیتی حتمی دست پیدا کند. به بیان ساده تر، حفظ تمرکز از خواص یاقوت کبود می باشد.

۱۵- یاقوت آبی، انصاف و وفاداری را در بین شرکا و کارمندان افزایش می دهد و در زمان های ناعادلانه اگر حق با شما باشد، باعث ایجاد نتیجه ای به حق برای شما می شود.

۱۶- دیگر خاصیت از خواص یاقوت کبود این است که قراردادن روی پیشانی و کار با چاکرای ششم یا چشم سوم به خاطر تقویت آگاهی روان بینی بسیار مفید می باشد. سفایر آبی، ارغوانی و سفید رنگ  همگی برای فعالسازی چاکرای هفتم یا تاجی و از بین بردن مسیر انرژی های منفی و جریان آن در سراسر چاکراها، فوق العاده اند.

بعد از مطالعه خواص شگفت‌انگیز این گوهر درصورتی که تمایل دارید می‌توانید برای مشاهده قیمت انگشتر یاقوت سرخ مردانه و زنانه که غالبا قیمتی بیشتر از نوع کبود خود دارد کلیک کنید.

دسته بندی محصولات یاقوت کبود

بر روی دسته بندی ها کلیک کنید تا محصولات مورد نظر را مشاهده نمایید

انگشتر یاقوت (536)

انگشتر یاقوت سرخ (276)

انگشتر یاقوت کبود (279)

گردنبند یاقوت (201)

گردنبند یاقوت سرخ (100)

گردنبند یاقوت کبود (100)

دستبند یاقوت (47)

دستبند یاقوت سرخ (31)

نیم ست یاقوت (56)

نیم ست یاقوت سرخ (25)

نیم ست یاقوت کبود (31)

12210-gem-stone-icon فروشگاه اینترنتی سنگ و انگشتر نقره خواص یاقوت کبود در روایات

در مورد خواص یاقوت کبود در روایات و احادیث مطالبی بیان شده است که با مطالعه آنها میتوانیم به اهمیت خواص یاقوت کبود و یا انواع دیگر آن پی ببریم و متوجه خواهیم شد که نه تنها هیچ مطلبی در مورد مضرات یاقوت کبود بیان نشده است بلکه توصیه به تهیه سنگ یاقوت کبود اصل بسیار شده است. به مواردی که در ادامه گفته شده است میتوان به عنوان مهم ترین خواص یاقوت کبود در روایات اشاره کرد:

۱- عبد خیر نقل کرده است که حضرت علی(ع) بر روی انگشتر یاقوت خود ذکر : (لا اله الا الله الملک الحق المبین) حکاکی شده بوده که برای شرافت و نجابت این انگشتر را در دست می کردند.

۲- امام رضا (علیه السلام) با بیان حدیثی در فضیلت روز غدیر فرمود : پروردگار ولایت امیر مومنان (علیه السلام) را بر ساکنین طبقه ها هفتگانه آسمان بیان کرد. پس اولین کسانی که به ولایت امام علی (علیه السلام ) ایمان آوردند، ساکنان طبقه آخر آسمان بودند. خدا ( به علت این عمل آنان ) آسمان آخر یا همان هفتم را به عرش خودش آراسته کرد و عرش خود را در آسمان آخر قرار داد. بعد از آن، ساکنین طبقه چهارم آسمان به ولایت حضرت علی (علیه السلام) اقرارکردند.

پروردگار آسمان چهارم را هم به خانه معمور آراست و  معمور را در آنجا قرار داد. همچنین ساکنین آسمان جهان به امامت امیرمومنان (علیهالسلام ) اقرار کردند و به آن ایمان آوردند. خداوند آسمان جهان را به ستاره ها مزین کرد و سپس طبقه های دیگر آسمانها ایمان آوردند. بعد از آن ولایت امام علی (علیهالسلام) را بر زمین (هفت طبقه موجود بر روی زمین) ارائه کرد.

اولین مکانی که به ولایت امیر مومنان (علیه السلام) اقرار کرد، کشور مکه بود. پس خدا آن را به وجود کعبه آراسته کرد. سپس شهر مدینه ایمان آورد ،‌بعد از آن مکان را به وجود پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) آراست. سپس شهر کوفه به ولایت حضرت علی (علیه السلام) اقرار کرد. پروردگار آن را به وجود امیر مومنان (علیه السلام ) آراسته کرد. در مرحله بعد خداوند ولایت امیر مومنان (علیه السلام) را بر کوهها ارائه کرد، پس اولین کوه‌هایی که به ولایت امام علی شهادت دادند سه کوه عقیق، فیروزه و یاقوت بودند. اولین کوههایی که شهادت به ولایت حضرت علی (علیه السلام) دادند، کوههای یاقوت، عقیق و فیروزه بوده اند.

۳- در باب خواص یاقوت کبود در حدیثی حضرت امام رضا (علیه السلام) آمده است : هر کس انگشتر این گوهر را در دست کند فقیر نمی شود و این از مهم ترین خواص انگشتر یاقوت کبود میباشد.

۴- در بیان معتبر از امام علی بن موسی الرضا (علیه السلام) در باره خواص انگشتر یاقوت کبود منقول است که انگشتر یاقوت کبود را در دست کنید که غم را از بین می برد.

۵- امام صادق (علیه السلام) خطاب به مفضل بیان کردند: دوست دارم  هر مسلمانی پنج انگشتر در دست کند: حدید صینی، فیروزه و یاقوت و عقیق و دُرّ نجف. مفضل سوال کرد: سرورم، خاصیت و فضیلت دست کردن انگشتر دُرّ نجف چه می باشد؟ حضرت بیان کردند : هر کس انگشتر دُرّ نجف در دست داشته باشد و نگاه به آن کند، خداوند برای هر نگاهی که به این سنگ می‌اندازد، ثواب یک زیارت ( اعم از حج یا غیره ) در پرونده عمل او می‌نویسد و این یکی از مهم ترین خواص یاقوت کبود در روایات است که بیان شده است.

12210-gem-stone-icon فروشگاه اینترنتی سنگ و انگشتر نقره خواص یاقوت کبود روی بدن چیست؟ مضراتی هم دارد؟

همان طور که در مطالب بالا گفته شده از خواص این گوهر روایات و احدیثی گفته شده که در هیچ کدام سخنی از وجود مضرات یاقوت کبود گفته نشده است. همچنین می توان بیان کرد که طبق تحقیقات دانشمندان و تجربه مصرف کنندگان موردی را به عنوان مضرات یاقوت کبود نمی توان بیان کرد. یاقوت آبی یا همان یاقوت کبود نشان خرد، سلطنت، نبوت و نفع الهی می باشد و برای همیشه به عنوان یک گوهر مقدس شناخته میشود. این گوهر دارای انرژی خارق العاده و شفابخش بسیاری می باشد که به بعضی از موارد آن اشاره خواهیم کرد. همراه ما باشید:

آیا انگشتر یاقوت کبود مضر است

۱- از خواص انگشتر و گردنبند یاقوت کبود این است که برای بهبود بیماری های شوره سر، آکنه و جوش صورت، غده تیروئید، گرفتگی زبان، افسردگی، سرگیجه، خونریزی های دخلی و خارجی، بیماری های قلب و عروق بسیار مفید و موثر است است و کسانی که دچار این مشکلات هستند میتوانند از این خواص سنگ یاقوت کبود استفاده کنند.

۲- خواص یاقوت کبود: این گوهر برای بهبود  عملکرد عضله ها، سیستم  گردش خون، تمامی استخوان ها، مغز اعصاب، قلب، سیستم بینایی، سیستم بویایی، سیستم ادراری، چشم ها و  دستگاه گوارش مورد استفاده قرار می گیرد.

۳- در بحث روانشناسی، ذهن بیمار را متمرکز می کند و به بیمار انگیزه بهبود می دهد و به درمان بیشتر بیماری های روحی کمک می کند.

۴- این سنگ دیواره رگها را استحکام بخشیده و از خونریزی بینی جلوگیری می کند. کریستال های آبی بخصوص در درمان انرژی های منفی مفید هستند. سفایر کبود انرژی احیا کننده قوی دارد که از ارتباطش با مادر زمین، ناشی می شود.

۵- قرار دادن سنگ یاقوت کبود بر روی پیشانی و کار با چاکرای ششم یا چشم سوم به منظور گسترش آگاهی روان بینی بسیار مؤثر است. سفایر آبی، ارغوانی و سفید همگی برای فعالسازی چاکرای هفتم یا تاجی و پاکسازی مسیر انرژی کوندالینی و جریان آن در سراسر چاکراها، فوق العاده اند.

خواص یاقوت کبود در در احادیث

۶- سنگ یاقوت آبی (یاقوت کبود) بخاطر ارتعاشات کوانتومی در بین اوربیتال های آزادش گونه از انرژی (که در شرایط خاص به آن فوتون هم میگویند) از خود منتشر می کند که باعث تقویت مو، پوست و ناخن نیز می شود و به بهبود بیماری های پوستی کمک می کند. این گوهر به مجموعه سیستم عصبی انسان در منتقل کردن پیام های الکتریکی کمک میکند و سبب کاهش بیماری های با منشا عصبی خواهد شد. از این رو به همراه داشتن سنگ یاقوت کبود طبیعی در شرایط زندگی های پر از دغدغه ای مانند شهر های بزرگ می تواند موثر باشد.

از دیگر خواص یاقوت کبود (آبی رنگ) می توان به مفید بودن برای ناراحتی های مزمن گوشی و فکی، بطن ها و  سینوس های پیشانی اشاره نمود و نتیجه های بسیار خوبی برای درمان ناراحتی های پوستی و بیماری های مربوط به پوست همراه با شستن پوست با آبی که این نگین طبیعی در آن قرار داشته است بسیار موثر است. از خواص سنگ یاقوت کبود برای خاموش کردن عصبانیت، درمان بیماری بی خوابی، سرگیجه و عرق کردن  زیاد نیز می توان استفاده کرد. این گوهر در شرایط روانی بیمارگون و ناراحتی های روحی و روانی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

7- درمان لکنت زبان کودک: استفاده به صورت گردنبند برای کودک در درمان لکنت زبان کودک مفید است. البته که باید سنگ پاکسازی شده باشد.

8- درمان تب: پس از پاکسازی گوهر بایستی آن را بر روی سینه فرد تب دار قرار داد تا دفع تب شود.

12210-gem-stone-icon فروشگاه اینترنتی سنگ و انگشتر نقره تشخیص نوع اصلی از مصنوعی

تشخیص سنگ یاقوت اصل

برخی از راه های تشخیص سنگ یاقوت کبود اصل را باهم بررسی میکنیم:

۱-شفاف بودن سنگ می تواند مصنوعی بودن سنگ را نشان دهد:

تقریبا هیچ وقت نگین یاقوت کبود شفاف و ارزان قیمتی در بازار پیدا نخواهید کرد! درصورتی که نگین جواهر به شکل شیشه مانند شفاف بود احتمال آن را دارد که آن یاقوت مصنوعی باشد. در بازار یاقوت های کبود مصنوعی که از شفافیت زیادی بهره می برد را به نام یاقوت شمش، یاقوت سنتتیک و یا یاقوت روسی معرفی میکنند که هر سه مورد این سنگ ها مصنوعی بوده و ارزشی مادی زیادی ندارد.

۲- سنگ یاقوت کبود اصل معمولا دارای حباب نمی باشد:

سنگ قیمتی طبیعی معمولا نمی بایست دارای حباب هوا و یا گاز باشد! ولی درصورتی که یاقوت به وسیله پرکردن با شیشه بازسازی شده باشد، داخل آن حباب های بسیار ریز گاز (Gass Buble)بوجود خواهد آمد. حتما همیشه قبل از خرید از فروشنده این ضمانت را بگیرید که سنگ یاقوت اصل است و نکند یاقوت مصنوعی به شما فروخته شود چرا که قیمت یاقوت مصنوعی کمتر است. البته ناخالصی های طبیعی خود سنگ را نبایستی با حباب های گاز اشتباه بگیرید. گاها وجود حباب های گاز در سنگ اصلی نیز مشاهده می شود.

۳-اگر سنگ یاقوت کبود اصل بسیار شفاف بود:

در بخش اول درمورد مصنوعی بودن یاقوت شفاف بحث کردیم، اما در بعضی مواقع، یاقوت های کبود به وسیله عمل دیفیوژن بسیار شفاف میشوند. بنابراین اگر یاقوت کبود خیلی شفاف بود، در خصوص دیفیوژن بودن از فروشنده سوال کنید. یاقوت دیفیوژن شده ارزش مادی کمتری خواهد داشت و شما از این طریق تا حد زیادی میتوانید سنگ یاقوت کبود اصل را تشخیص دهید و از مضرات یاقوت کبود تقلبی در امان باشید.

الیته توصیه میشود برای تشخیص یاقوت کبود اصل حتما به یک کارشناس با تجربه مراجعه کنید و با اطمینان کامل محصول خود را خریداری کنید.

12210-gem-stone-icon فروشگاه اینترنتی سنگ و انگشتر نقره معروف ترین‌ها

معروف ترین یاقوت های موجود در جهان

برخی از مشهورترین یاقوت های کبود در جهان را باهم می شناسیم:

۱- سنگ یاقوت کبود ستاره هند که سنگین ترین یاقوت جهان با وزنی حدود ۵۳۶ قیراط در موزه علوم طبیعی در کشور آمریکا نگهداری می شود.

۲- یاقوت های کبود ستاره‌ آسیا حدودا ۳۳۰ قیراط‌ و ستاره‌ نیمه ‌شب به‌ وزن‌ ۱۱۶ قیراط‌ که‌ در نیویورک در موزه‌ نگهداری‌ می ‌شوند.

۳- دو سنگ به‌ اسم های‌ «ادوارد» و «استوارت» درتاج‌ پادشاهی‌ ملکه انگلستان  وجود دارد که‌ از یاقوت‌های‌ معروف‌ هستند.

12210-gem-stone-icon فروشگاه اینترنتی سنگ و انگشتر نقره پاکسازی و شارژ یاقوت کبود

این سنگ کبود را به هرصورتی که استفاده میکنید چه انگشتر و چه ست و نیم ست یاقوت کبود و … میتوانید از این روش برای پاکسازی استفاده کنید. کمتر از یک ساعت آن را در زیر نور خورشید قرار دهید. همچنین برای پاکسازی در طول یک ماه 2 تا 3 بار در نمک مرطوب دریا میتوانید قرار دهید.

12210-gem-stone-icon فروشگاه اینترنتی سنگ و انگشتر نقره معادن ایران

در ایران نیز منابع بسیاری برای استخراج سنگ های قیمتی و با ارزش وجود دارد که هم اکنون از آنها استفاده های اقتصادی فراوانی میشود. یکی از این گوهرهای قیمتی کروندوم است. کروندوم نوع بلورین آلومینیوم اکسید است که غالبا ناخالصی‌هایی از جمله کروم و آهن دارد. رنگ آبی و کبود این گوهر یاقوت کبود است. معدن کروندوم در استان همدان با ذخیره 750 تنی در رتبه دوم معادن کروندوم دنیا قرار دارد و پروانه بهره برداری از آن صادر شده است که فعالیت خود را با همکاری بخش خصوصی ادمه میدهد.

اما مشکلاتی مانند مشکل مالی و هزینه ها جهت سرعت بخشیدن به فعالیت ها و عدم وجود اطلاعات کافی در مورد سنگ های قیمتی مانند سنگ کروندوم و نحوه استخراج آنها و عدم وجود تسهیلات بانکی و مشکل در دریافت آن سبب میشود تا روند کار و فعالیت استخراج این سنگ های قیمتی به کندی پیش برود و همین امر نیز ممکن است با توجه به تقاضا مشتریان موجود سبب افزایش قیمت این گوهر huakinthos نیز بشود.

محصولات یاقوت کبود

به این صفحه امتیاز دهید. از شما سپاسگذاریم

نظر دهید؛ ضمنا اغلب سوالات را در کمتر از چند ساعت پاسخ می دهیم.

پر کردن بخش 'ایمیل' اختیاری است.