شناخت سنگهای قیمتی و خواص آن‌ها

عقیق: انواع، تشخیص اصالت، روایات، خواص، روش نگهداری و قیمت سنگ عقیق اصل

agate-stone-min عقیق: انواع، تشخیص اصالت، روایات، خواص، روش نگهداری و قیمت سنگ عقیق اصل

آنچه در این مقاله آمده است تقریبا همه آن چیزی است که شما در مورد این گوهر به آن نیاز دارید. اطلاعاتی مانند خواص عقیق به لحاظ درمانی، انواع رنگ بندی، نحوه تشخیص اصل بودن سنگ، روش نگهداری سنگ عقیق، قیمت سنگ عقیق اصل (به طور ویژه قیمت سنگ عقیق قرمز) و نحوه شارژ آن از اطلاعاتی است که خواندن این متن به شما خواهد داد. بیایید با مطالعه تاریخچه ی این گوهر ارزشمند کارمان را آغاز کنیم:

12210-gem-stone-icon فروشگاه اینترنتی سنگ و انگشتر نقره تاریخچه مختصر

تئوفراستوس‌ این سنگ را در قرن چهارم در رودخانه کشف کرد. کاسه ها و ظروف ساخته شده از جنس این سنگ در دوران امپراتوری بیزانس (روم شرقی – قسطنطنیه) بسیار محبوب بودند و جمع آوری این کاسه ها در خانواده های ثروتمند اروپا در دوره رنسانس رواج داشته که امروزه در بسیاری از موزه ها نظیر لوور فرانسه این ظروف و یا کاسه های ساخته شده بسیار مورد اهمیت قرار میگیرند و از آنها نگهداری میشود. سنگ عقیق یا آگات agate از سنگ های نیمه قیمتی است. این گوهر از جمله کانی ‌هایی می باشد که از چند عنصر شیمیایی تشکیل شده است. ترکیب شیمیایی آن سیلیس است و البته گاهی عناصری نظیر آلومنیوم، کلسیم، منیزیم و… در کنار آن قرار می‌گیرد. از ویژگی های آن ریزدانه بودن و روشنی رنگش است. انواع بافت این نگین نیمه شفاف، مات و دارای جلای شیشه ‌ای است. از سه هزار سال پیش مصری ‌ها از خواص سنگ عقیق برای ساختن مهره، انگشتری و تزیین ظروف استفاده می‌کردند. با توجه به خاصیت سنگ عقیق این سنگ در گذشته بسیار مورد استفاده قرار میگرفت و امروزه نیز محبوبیت فراوانی دارد و بهترین خاصیت سنگ عقیق تاثیر معنوی و روحی آن است که در روایات اسلامی نیز آمده است.

تنها با بررسی در یک مجموعه که بیش از سه هزار کاسه از جنس این گوهر که توسط پادشاه پونتوس، بهرام جمع آوری شده است؛ میتوان فهمید که این سنگ چقدر با ارزش است و در گذشته توجه بسیاری به آن میشده و حتی خانواده های ثروتمند به دنبال جمع آوری آن بودند.

اولین بار جلا و تراش این گوهر در سال 1548 میلادی اتفاق میفتد که در متون تاریخی به آن اشاره شده است با این حال تراش نگین های جواهری این گوهر از ابتدای قرن شانزدهم آلمان به طور رسمی آغاز شد. امروزه ایدار-اوبراشتاین در آلمان از بهترین مراکز تراش کاری این گوهر در جهان است و روزانه حجم زیادی از انواع سنگهای قیمتی از تمام دنیا جهت تراش کاری و حکاکی وارد ایدار می شود. همانطور که بیان شد ارزش این سنگ در قدیم بسیار بالا بوده، اما در حال حاضر ارزش آن به نسبت گذشته کم شده است، به جز نوع قرمز رنگ آن یا آبی هلی یا نوع سبز و نادر به نام کریزوپراس که دارای ارزش بیشتری می باشند.

12210-gem-stone-icon فروشگاه اینترنتی سنگ و انگشتر نقره انواع سنگ عقیق

انواع سنگ عقیق را بشناسید

این نگین انواع مختلف زیادی دارد و ما سعی میکنیم تا شما را با انواع سنگ عقیق آشنا کنیم البته سعی شده است تا توضیح کوتاهی داده شود زیرا بررسی انواع سنگ عقیق بطور کامل از حوصله بحث خارج است.

این سنگ را با توجه به نوع شکل و ساختار لایه ‌های آن می‌توان این گونه تقسیم ‌بندی نمود:
۱ – خزه ای: اولین نوع از انواع عقیق است و دارای محتویاتی از بلورهای سبزرنگ به شکل خزه می باشد.
۲ – شجری (مُشا): نوعی سنگ به رنگ خاکستری یا بی‌رنگ و نیمه ‌شفاف است که بر روی سطح آن اشکال درخت گونه نقش بسته است.
۳ -چشمی: این نوع از لایه ‌های دایره گونه موازی هم که دارای یک نقطه تیره رنگ در مرکز هستند، تشکیل شده است.
۴ -آبدار: در این نوع سنگ مقداری آب وجود دارد که به زمان پیدایش آن مربوط است و در تراش ‌های نازک از سنگ، آب داخل آن قابل رویت می باشد.
۵ -مجوف: سنگی که دارای حفره ‌های متعدد و توخالی زیادی است.
۶ – دژی: نوعی که رو یا درون آن آن نقشه ‌ای مانند دژهای قدیمی وجود دارد.
۷ -منظره ای: درون این نوع اشکالی به شکل درختان و مناظر طبیعی مشاهده می گردد.
۸ -لایه ای: در این نوع، لایه ‌های سنگ موازی با یکدیگر می باشند.

مواردی که در بالا گفته شدند مهم ترین نوع از انواع سنگ عقیق هستند و همچنین میتوان به نوع آبی هلی، بنفش سلوی، آبی نواری و نوع آتشی به عنوان دیگر انواع سنگ عقیق اشاره کرد.

12210-gem-stone-icon فروشگاه اینترنتی سنگ و انگشتر نقره انواع سنگ عقیق از نظر رنگ بندی

انواع عقیق معمولا به شکل لایه های مسطح هستند که وجود ناخالصی هایی با اشکال مختلف که گاهی اوقات منظره جذابی را ایجاد میکنند باعث با ارزش شدن آنها میشود. این نگین از نظر رنگ بندی انواع مختلفی دارد. این گوهر در بیش از ۳۰ رنگ مختلف دیده شده است. با توجه به کیفیت رنگ و پدیده هایی که نشان می دهد، در زمره سنگهای نیمه قیمتی قرار می گیرد. ساختار میکروسکوپی آنها، وجود ادخال های مایع، جامد گاز، و به ویژه حضور عناصر فلزی رنگ زا مثل آهن، کروم، مس، تیتان، منگنز، کبالت و نیکل از جمله عوامل اصلی تأثیرگذار در رنگ آن میباشد. رنگ هایی مانند قهوه ای، سفید، قرمز، خاکستری، صورتی، سیاه و سفید، انگشتر عقیق کبود، سبز و زرد در انواع رنگ بندی وجود دارد که طیف گسترده ای از رنگ ها را شامل می شود. هچنین عقیق یمانی، سلیمانی و … از دیگر انواع عقیق هستند. چند نمونه از زیباترین نمونه های این نگین در ادامه آورده شده است:

– سبز      سنگ عقیق سبز

– زرد       سنگ عقیق زرد

– سرخ    سنگ عقیق سرخ

– سیاه    سنگ عقیق سیاه

دسته بندی انواع محصولات مرتبط

بر روی یکی از دسته بندی ها کلیک کنید تا محصولات مورد نظر را مشاهده نمایید

انگشتر عقیق (1730)

انگشتر عقیق یمنی (546)

انگشتر عقیق سرخ (613)

انگشتر عقیق کبود (217)

انگشتر عقیق سبز (252)

انگشتر عقیق مشکی (سیاه) (171)

انگشتر شجر (190)

انگشتر باباقوری (173)

انگشتر عقیق سلیمانی (283)

گردنبند عقیق (562)

گردنبند عقیق یمنی (162)

گردنبند عقیق سبز (85)

گردنبند عقیق سرخ (148)

گردنبند عقیق کبود (77)

گردنبند عقیق سلیمانی (77)

نیم ست عقیق سبز (30)

12210-gem-stone-icon فروشگاه اینترنتی سنگ و انگشتر نقره خواص عقیق بر روی بدن

در کتب فارسی آورده شده است که اگر کشته آن را با آب و یا شربت میوه سیب حل کنید و استفاده نمایید برای جلوگیری از خونریزی معده، لخته شدن خون، کثرت حیض و همچنین درمان جنون، بیماریهای طحال و بسیاری بیماری دیگر مفید بوده و اثرات بسیار زیادی به همراه دارد. از دیگر خواص عقیق این است که سرمه‌ی ساخته شده از این سنگ، بینایی را تقویت و چشمها را درخشان می سازد . این گوهر برای بن آوردن خونریزی لثه بسیار مفید بوده ، و دندان ها را محکم می نماید و این موارد از مهمترین خواص سنگ عقیق برای بدن است و میتوان با تهیه هر یک از انواع عقیق از خواص سنگ عقیق بهره مند شد. اما اگر معده شما ضعیف می باشد سعی کنید از این سنگ استفاده نکنید چرا که ممکن است این خاصیت سنگ عقیق شما را آزار دهد.

خواص مهره‌های سنگ عقیق

12210-gem-stone-icon فروشگاه اینترنتی سنگ و انگشتر نقره خواص عقیق بر روح و روان

از عصر های گذشته، قبایل و ملل کهن دنیا، این نگین را مقدس می دانسته اند و آن را از خود دور نمی ساخته اند، طبق باورشان سنگی بوده است که حرز و حامی انسان ها در مقابل بلایا و حوادث به ویژه در جنگ ها به شمار می آمده است.

* این گوهر  ترس و خوف را دور میکند ، دل را قوی می سازد، جانوران موذی و سمی دور گشته و آسیب نمی رسانند.

* از خواص انگشتر عقیق سرخ این است هرنوع خونریزی را بند آورده و به ویژه برای زنان، بسیار موثر می باشد.

* از دیگر خواص عقیق تعالی، شادابی و آرامشخواص سنگ عقیق بر روح

روح و همچنین بر طرف شدن غم و غصه و ناراحتی های روحی می باشد.

* این انگشتر برای تقویت نقاط مختلف بدن و همچنین برقراری تعادل و هماهنگی در آن ها بسیار مفید می باشد.

* استفاده از انگشتر عقیق اثری بسیار زیادی در زدودن انرژی های منفی از محیط دارد، همچنین سبب پاکسازی هاله ای از انرژی های منفی می شود.

12210-gem-stone-icon فروشگاه اینترنتی سنگ و انگشتر نقره فضایل عقیق در روایات

آیا در روایت معصومین به سنگ عقیق اشاره شده

۱- اولین سنگی که ایمان آورد!
پیامبر اکرم (ص) به علی (ع) فرمود:« ای علی! انگشتر را در دست راست کن تا از مقربان الهی باشی.حضرت علی (ع) پرسید: چه انگشتری را در دست کنم؟ پیامبر فرمود: عقیق قرمز؛ زیرا اوّلین کوهی بود که به وحدانیّت خداوند، به نبوت من و به وصی بودن تو یا علی و امامت فرزندان تو و اینکه بهشت برای محبان تو و شیعیان فرزندانت است، اقرار کرد.»
امام صادق (ع) فرمود:« دوست دارم که هر مؤمنی پنج انگشتر را در دست داشته باشد (یکی از آنها) عقیق است و آن مخلص ترین نگین ها برای خدا و ما اهل بیت است و این خاصیت سنگ عقیق است …».
۲ – اولین سنگ ولایت مدار!
حضرت رضا (ع) فرمودند:« در روز غدیر، خداوند ولایت علی (ع) را بر آسمان های هفت گانه و سپس بر کوه ها عرضه داشت. اولین کوه هایی که به ولایت اقرار نمودند، سه کوه بود: کوه عقیق، کوه فیروزه و کوه یاقوت.»
۳ – ثناگوی الهی!
شخصی خدمت امام (ع) عرض کرد: فدایت شوم! چه نگینی بر روی انگشتر بگذارم؟ حضرت فرمود:« ای بشیر! چرا از استفاده عقیق قرمز و زرد و سفید غافلی؟ زیرا این سه، سه کوه در بهشت هستند؛ عقیق قرمز بر در خانه رسول خدا (ص) سایه افکنده است و عقیق زرد بر خانه فاطمه زهرا(س) در بهشت و سفید نیز بر خانه امیرمؤمنان (ع) در بهشت سایه افکنده است و همه ی این خانه ها یکی است… و به راستی این سه کوه، خدا را تسبیح و تقدیس و تمجید می گویند و برای دوستداران خاندان پیامبر (ص) آمرزش می طلبند».
۴ – معراج!
پیامبر اکرم (ص) در خصوص شب معراج می فرمایند:« آن قدر به پروردگار نزدیک شدم که نزدیک تر از آن قابل تصور نیست. خداوند در آنجا با من میان دو کوه عقیق سخن گفت»

12210-gem-stone-icon فروشگاه اینترنتی سنگ و انگشتر نقره خواص عقیق در احادیث و اسلام

در مورد خواص این گوهر روایات و احادیث زیادی وجود دارد که از ائمه اطهار بیان شده اند و با بررسی همین احادیث و روایات میتوان به نتیجه رسید که این گوهر چقدر نزد بزرگان دین با اهمیت است و استفاده از آن سبب خیر و برکت در زندگی ما خواهد شد.

خواص انگشتر عقیق در روایات

فایده انگشتر عقیق2- خواص عقیق: فقرزدایی
حضرت صادق (ع) در مورد خواص سنگ عقیق فرموده اند که دستی که در آن، این گوهر باشد، بسیار عجیب است که از درهم و دینار (پول) خالی باشد… همچنین حضرت رضا (ع) فرموده اند که این نگین، فقر را از بین می برد و دست کردن آن، نفاق را دور می کند و نیز فرمودنده اند که کسی که این انگشتر را در دست کند، فقیر نمی گردد.

عقیق و از بین بردن فقر

خواص سنگ عقیق از نظر امام صادق

4- خواص عقیق: غم زدایی
رسول خدا (ص) فرموده اند که تا زمانی که انگشتر با این نگین در دست داشته باشید، حزن و اندوه بر شما وارد نخواهد شد و این جزئی از خواص سنگ عقیق است.

دفع غم مهمترین خاصیت این سنگ

ایمنی در سفر با سنگ عقیق

6- خواص: افزایش ثواب
امیرمؤمنان علی (ع) در مورد خاصیت سنگ عقیق فرموده اند که دو رکعت نماز با این انگشتر، برابر با هزار رکعت نماز است که بدون این انگشتر خوانده می شود.

خاصیت شرف الشمس در افزودن ثواب نماز

7- خواص عقیق: ایمنی از بلایا
امام علی (ع) فرمودند این انگشتر مایه ی برکت خواهد بود و ایمنی از بلاها خواهد آورد.

دفع بلایا با انگشتر عقیق

8- خواص: عاقبت به خیری
پیامبر اکرم (ص) فرمودند : « کسی که انگشتر عقیق در دست کند، عاقبت به خیرخواهد شد.»

خاصیت های این سنگ با ارزش

9- خواص عقیق: تسریع در اجابت دعا
امیرمؤمنان علی (ع) فرمودنده اند که دستی محبوب تر از دستی که در آن، این گوهر باشد، به سوی خدا برای دعا بلند نشده است و همچنین حضرت صادق (ع) فرموده اند که خداوند دوست می دارد دستی که در دعا به سوی او بلند می گردد، در آن دست از این انگشتر باشد.

10- خواص عقیق: وسعت رزق و روزی
حضرت باقر (ع) می فرمایند: که هر کس یکی از انواع آن را در دست کند و شیعه ی اهل بیت نیز باشد، به جز خیر و خوبی و وسعت در رزق نمی بیند و بی نیاز از مردم خواهد شد.

11- خواص عقیق: دوری از عذاب به شرط حبّ علی (ع)
امام کاظم (ع) فرموده اند که خداوند به خودش قسم یاد کرده است که هرگز دستی را که این انگشتر را پوشیده، عذاب نمی کند، به این شرط که ولایت علی (ع) را داشته باشد.

12210-gem-stone-icon فروشگاه اینترنتی سنگ و انگشتر نقره بهترین معادن

بهترین معادن سنگ عقیق

به طور کلی منابع این سنگ روی کره زمین فراوان می باشد، ولی یکی از کشورهایی که بالاترین مقدار منابع این گوهر در رنگ ها و طرح های مختلف در آن وجود دارد ایران است. شهرستان نمین که در اردبیل قرار دارد از جمله بزرگترین معادن این کانی در جهان هست. همچنین در خراسان و اطراف مشهد نیز بسیار کوه ها و معادن غنی یافت می شود. این سنگ های قیمتی و تزییتی در کشورهای دیگری چون یمن، هندوستان، ایران، چین وجود دارد. معادن کشور یمن در منطقه جنوبی شهر صنعا قرار دارد که به لحاظ دینی این سنگ پر خواص ترین می باشد.

در ایران شهرستانهایی مانند تربت حیدریه واقع در شمال غربی (استان خراسان رضوی) در نزدیکی روستای بایگ منطقه ای تشکیل شده از آتشفشانهای ائوسن تا نئوژن وجود دارد، که در حد فاصل تربت حیدریه تا روستای بایگ و فدیهه کانی سازی در برشها مشاهده می شود. معادنی از این گوهر نیز در استان قم واقع است. این ذخیره از معادن معروف ایران است که هم اکنون در حال بهره برداری می باشد.  عناصر هیدروترمال محبوس شده در حفرات و فضاهای خالی سنگ های آتشفشانی به مرور زمان باعث تشکیل ژئودها و بلورهای کلسدونی شده اند. معدن خور در استان اصفهان: این معدن در ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان خور قرار دارد و سنگی که از این منطقه استخراج میشود قدمت دیرینه ای دارد.

ماوی در استان اذربایجان شرقی منطقه ی کانی سازی می باشد که موقعیت آن در بخش کاغذکنان شهرستان میانه، می باشد. وسعت این محدوده حدود ۸ کیلومتر مربع است. این گوهر با تنوع رنگی خاکستری، شیری، قرمز و زرد در این منطقه یافت شده است. و موارد مشابه دیگر که تنها نمونه هایی از منابع استخراج این سنگ در ایران هستند. به طور کلی میتوان بیان کرد که این سنگ در حفره های گاز و سنگ های اتش فشانی اسیدی و شکستگی های حفره های سنگ وجود دارد و میتوان این سنگ را در این مناطق پیدا کرد. اکثرا بر این باورند که تشکیل این سنگ همزمان با تشکیل منشا آن است اما به گفته بعضی دیگر تشکیل عقیق میلیون ها سال بعد از تشکیل سنگ منشا آن میباشد.

12210-gem-stone-icon فروشگاه اینترنتی سنگ و انگشتر نقره راه تشخیص سنگ عقیق اصلی

تشخیص سنگ عقیق اصلی چگونه است

ساده ترین روش برای تشخیص این موضوع مراجعه به کارشناسان این حوزه است اما همیشه متخصص سنگ ‌شناسی در دسترس ما نیست در ادامه این متن روش هایی که می شود نگین اصل را از تقبلی تشخیص داد، نوشته ‌ایم. امیدواریم که برایتان مفید واقع شود و بتوانید با خرید سنگ اصلی از خواص این گوهر بهره مند شوید.

– معمولا سنگ های تقلبی سبک تر از سنگ های اصلی می باشند. همچنین اگر نگین انگشتر یا گردنبند عقیق ای که خریده اید با یک ضربه کوچک خراش برداشته، متأسفانه احتمال تقلبی ‌بودن آن وجود دارد. اگر موقع خرید، فروشنده بیش از حد معمول با ظرافت و حساسیت نسبت به سنگی که به شما نشان می ‌‌دهد برخورد کرد، همین مساله هشدار خوبی برای توجه بیشتر شما می باشد.
– میزان شفافیت
به میزان شفافیت سنگ دقت کنید. میزان شفافیت نوع طبیعی آن به خوبی نوع مصنوعی نیست. نوع طبیعی از مقداری هرج و مرج و بی نظمی در شفافیت برخوردار می باشد و بعضا می‌توان درون آن خطوط و ابرهایی دید، در حالی که در نوع مصنوعی از شفافیت بسیار خوبی برخوردار بوده که مثل شفافیت ظروف شیشه ‌ای می ‌باشد. اما با این وجود باید توجه داشت که سنگی که هم طبیعی باشد و هم بسیار صاف باشد وجود دارد و بسیار هم ارزشمند می باشد.

– رنگ
نگین طبیعی دارای رنگی روشن و متمایز است، در حالی که نوع بدلی از روشنایی کمتری برخوردار می باشد. سنگ طبیعی از رنگ های روشن و رگه های واضح برخوردار است. اگر با دقت به نوع طبیعی را مشاهده کنید، لکه های قرمز متراکم کوچک در نوارهای قرمز قابل مشاهده می باشد. نوع مصنوعی، دارای الگوی گلبرگی می‌باشد و همین مورد باعث متفاوت بودن قیمت سنگ عقیق اصل میشود. قیمت عقیق سرخ اصل (قرمز) به علت کمیاب‌تر بودن و زیبایی خیره کننده نسبت به دیگر رنگ ها بیشتر است و همین امر تشخیص را برای این رنگ حساس کرده است.

این سنگ اغلب در تابستان خنک و در زمستان گرم است، در حالی که دمای نوع مصنوعی این سنگ  با تغییر دمای محیط تغییر می‌نماید و در روزهای گرم، گرم می‌شود و در روزهای سرد، سرد می‌شود، اما این روش همیشه هم پاسخگو نخواهد بود.

*البته ذکر این نکته ضروری است که هیچ کدام از این روش ها روش دقیق و قطعی برای اثبات اصل یا مصنوعی بودن و یا تعیین قیمت سنگ عقیق اصل نمی باشد. بلکه بعضی روش ها ممکن است برای سنگی که اصل بوده درست نباشد و یا برای سنگی مصنوعی درست از آب دربیاید. در مجموع این فرآیند به طور قطعی نیازمند سال ها تجربه و کار در این زمینه می باشد و جالب است بدانید که حتی سنگ فروشان و بازاریان باتجربه نیز اغلب از تشخیص صد در صدی صحبت نمی کنند و صرفا نظر خود را بیان می کنند.

تشخیص سنگ عقیق اصل به طور خلاصه:

* با آتش نمی توان آن را سوزاند.
* روی شیشه خط می اندازد.
* انگشتر عقیق یمنی در مقابل نور اشکالی همچون حباب یا کندوی زنبور از خود نشان می دهد. (همیشگی نیست)
* اشیا نوک تیز روی آن اثری ندارد و ردی نمی اندازد مگر اینکه درجه سختی آن شایا بسیار بالا باشد.

12210-gem-stone-icon فروشگاه اینترنتی سنگ و انگشتر نقره نحوه نگهداری و شارژ

نحوه نگهداری از سنگ عقیق

شاید برای شما این سوال پیش امده باشد که بهترین روش نگهداری سنگ عقیق چیست؟ این نگین به ‌دلیل بافت کوارتزی خود به اندازه سنگ ‌فیروزه حساس نمی باشد یعنی موقع شست ‌وشوی معمول ظروف یا استحمام می‌توانید آن را همراه داشته باشید. با این حال بهتر است این گوهر را کمتر در معرض مواد شوینده، تغییرات دما و ضربه قرار دهید.
برای شارژ و تقویت خواص عقیق هم کافی است آن را ۲ ساعت در آب زلال قرار دهید و بعد به اندازه چند دقیقه زیرتابش مستقیم نور آفتاب بگذارید و این بهترین روش نگهداری سنگ عقیق میباشد. بطور کلی قرار دادن در آّب و سپس مقابل نور خورشید یک روش نگهداری سنگ عقیق میباشد که توصیه شده است که شما با انجام این کار میتوانید از خواص این گوهر برای مدتها استفاده کنید و دیگر نیاز به تهیه مجدد یا تعویض آن نباشد.

12210-gem-stone-icon فروشگاه اینترنتی سنگ و انگشتر نقره قیمت سنگ عقیق سرخ

این نگین یکی از پرطرفدار ترین سنگها در ایران و جهان است و به علت اهمیت خواص سنگ عقیق استفاده از آن توصیه بسیاری شده است و با توجه به انواع عقیق که شامل عقیق سیاه، قرمز، سبز و همچنین زرد هستند قیمت سنگ عقیق اصل متفاوت است و با توجه به عواملی مانند: کمیابی، رنگ، وزن، مکان استخراج، نوع برش، میزان شفافیت، ناخالصی ها و … میتوان بر هرکدام قیمتی جداگانه در نظر گرفت. قیمت سنگ عقیق قرمز که یکی از محبوب ترین سنگ ها میباشد هم به همین شکل تعیین میشود اما بدلیل تقاضای زیاد برای نوع سرخ و مخصوصا نوع یمنی آن و کمیاب بودن آن باعث شده که قیمت سنگ عقیق قرمز نسبت به دیگر انواع آن بالاتر باشد. پس با بررسی تمام این عوامل و فاکتورها و قیمت سنگ عقیق تعیین میشود. با توجه به محبوبیت سنگ عقیق قرمز توصیه میشود برای تعیین قیمت سنگ عقیق قرمز به یک کارشناس مجرب و خبره مراجعه کنید. توجه داشته باشید که عواملی چون قدمت یا کهنه بودن نیز میتواند بر قیمت عقیق سرخ اصل(قرمز) تاثیر بگذارد اما نه چندان زیاد.

مهمترین عوامل موثر بر قیمت سنگ عقیق:

  • ابعاد
  • رنگ (تاثیر شدید روی قیمت سنگ عقیق سرخ)
  • میزان شفافیت یا همان آبدار بودن
  • میزان خلوص و پاکی
  • اصالت (یمنی، خراسانی، برزیلی یا …)

قیمت سنگ عقیق سرخ

12210-gem-stone-icon فروشگاه اینترنتی سنگ و انگشتر نقره بررسی کوتاه سنگ عقیق سیاه

سنگ عقیق سیاه سنگی به رنگ سیاه سرشار از اسید سیلیسیک از جنس گدازه است که امروزه نیست بسیار مورد استفاده قرار میگیرد و با تشخیص عقیق سیاه اصل و استفاده از آن میتوان از خواص بسیار ویژه این گوهر بهره مند شد. کشورهای امریکا، یونان، مکزیک و ایتالیا از مهم ترین معادن سنگ عقیق سیاه هستند. این سنگ در ایران نیز بسیار یافت میشود و بیش از پانزده مورد معدن استخراج این سنگ پیدا شده است که تقریبا شش معدن به بهره برداری رسیده است و از آنها استفاده اقتصادی میشود.

تسکین عفونت ها و التهابات و مبارزه با باکتریها از خواص قابل توجه عقیق سیاه میباشند. برای یافتن خواص عقیق سیاه در روایات کافی است به احادیثی که در بالا به آنها اشاره شده است مراجعه کرد. با توجه به توصیه بزرگان به استفاده از این سنگ میتوان به همان موارد به عنوان خواص عقیق سیاه در روایات اشاره کرد. به عنوان مثال دفع چشم ذخم و دوری از انرژی های منفی جزئی از خواص عقیق سیاه در روایات میباشد که به آن اشاره شده است.

معرفی انگشتر عقیق سیاه

شاید برای شما نیز در مورد نحوه تشخیص عقیق سیاه اصل سوالاتی بوجود امده باشد اما میتوان گفت برای تشخیص عقیق سیاه اصل شما میتوانید همان ویژگیهایی که در بالا گفته شده را مدنظر داشته باشید و توصیه میشود تا به یک کارشناس برای تشخیص عقیق سیاه اصل مراجعه کنید. مواردی چون رنگ و شفافیت و استقامت و وزن میتواند به شما کمک زیادی جهت تشخیص عقیق سیاه اصل از تقلبی کند.

12210-gem-stone-icon فروشگاه اینترنتی سنگ و انگشتر نقره سنگ ماه تولد

این سنگ تقریبا برای همه متولدین ماه های شمسی کاربرد دارد. البته بیشترین تاثیر خود را از نظر نجومی روی متولدین ماه های مهر، مرداد، بهمن، دی و شهریور دارد و متولدین این ماه ها می توانند از انرژی جادوئی و خواص عقیق سود ببرند و همین خواص و ویژگیهای فوق العاده است که باعث میشود قیمت سنگ عقیق یا دیگر انواع انواع آن رقابتی شود و مردم و به ویژه مسلمانان برای استفاده از خواص آن اقدام به تهیه این گوهر بنمایند.

به این صفحه امتیاز دهید. از شما سپاسگذاریم

182 دیدگاه در “عقیق: انواع، تشخیص اصالت، روایات، خواص، روش نگهداری و قیمت سنگ عقیق اصل

  1. معین گفت:

    سلام عقیق جزع یمانی چیه

    1. شرف آنلاین گفت:

      باسلام و احترام
      در مقاله عقیق سلیمانی به صورت کوتاه به توضیح جزع یمانی پرداختیم. لطفا مطالعه بفرمایید.

  2. علی گفت:

    سلام دوعدد سنگ عقیق خام برای فروش ب وزن مجموع ۷ کیلو دارم [censored]

  3. نگین گفت:

    سلام من شنیدم فلز مکمل عقیق طلاست یعنی انگشتر نقره اش به اندازه کافی مفید نیست. هرجا سرچ کردم چیزی دراین مورد ندیدم

    1. شرف آنلاین گفت:

      باسلام
      لطفا منبع رو ذکر کنید. برای اقایان طلا خوب نیست و نقره توصیه شده است. خانم ها از طلا و نقره می‌توانند استفاده کنند.

  4. mhm گفت:

    سلام
    می خوام بدونم جایی که سنگ عقیق است آنجا چه گیاهانی می روید؟

    1. امیرعلی گفت:

      سلام جاهایی که سنگهای رنگ به رنگ باشه مخصوصا سنگ سیلیس که به رنگ سفید در اندازه های مختلف هست سنگ عقیق هم صدرصد هست بنده حدود ۳ ۴ کیلو پیدا کردم

    2. شرف آنلاین گفت:

      باسلام و احترام
      متاسفانه اطلاعی نداریم.

  5. ناشناس گفت:

    سلام خدمت شما

    من از یک مغازه دار انگشتر فروشی در تهران پرسیدم گفت قیمت عقیق یمنی اصل اصل ۲۰۰ میلیون هست
    آیا این درسته

    1. شرف آنلاین گفت:

      باسلام و احترام
      خیر، غالبا سنگ های عقیق یمنی باتوجه به اندازه، رنگ، پاکی، شفافیت و … قیمتی بین ۵۰ هزار تومان تا حدود ۲ میلیون تومان می توانند داشته باشند.

  6. S.M.H گفت:

    باسلام
    می خواستم بدونم عقیق یمن پرتقالی هم خواص و فضیلت عقیق قرمز را دارد یا نه؟

    1. شرف آنلاین گفت:

      باسلام و احترام
      بله خود سنگ عقیق توصیه شده است و رنگ پرتقالی یا سرخ بلحاظ خواص تفاوتی ندارند و فقط ارزش ریالی متفاوتی دارند.

  7. عسل گفت:

    سلام من از همه ی رنگهای عقیق مهره سوراخ دار کوچک می خواهم شما دارید

    1. سید علی بهشتی گفت:

      من دارم اگه خواستین اطلاع بدین

    2. شرف آنلاین گفت:

      باسلام
      لطفا با بخش پشتیبانی انلاین در ارتباط باشید تا برای اماده سازی این محصول، قیمت و زمان آن راهنمایی شوید.

  8. امید حسنی گفت:

    باسلام میخواستم بدونم قیمت عقیق باقدمت بالای ۱۰۰۰ سال نگین درشت تقریبا ۱۰ گرم عکس جوجه وسطش سایه دار چقدره و قدمتش رو چگونه باید دانست با تشکر حسنی هستم

  9. بهناز گفت:

    سلام
    من میتونم مهره گبری اصل پیدا کنم؟
    در اندازه کوچک
    اگه موجود هست قیمت لطفا ؟
    فوق العاده هست

    1. حجت شجاعی گفت:

      مهره عقیق یمنی پاک زلال اندازه فندق دارم با سمبه و نشان کسی خواست در خدمتم [censored]

  10. امیر حسین گفت:

    سلام
    من یک انگشتر عقیق یمنی اصل پیدا کردم رنگش پرتغالی است و رگه های نقطه ای با رنگ قرمز دارد آیا با این خصوصیات این سنگ، سنگ عقیق یمنی اصل است

    1. شرف آنلاین گفت:

      باسلام و احترام
      توضیحات شما نزدیک به عقیق یمنی هست ولی اینطوری امکان تشخیص دقیقی نیست و بایستی حتما توسط یک خبره از نزدیک بررسی شود.

    2. اسی گفت:

      سلام یک عدد سنگ عقیق یمنی اصل دارم سوال کردم قیمتشو گفتن از ۵۰۰ هزار تا ۱ میلیون قیمتشه. میخاستم ببینم شما خرید ندارین؟؟

    3. شرف آنلاین گفت:

      باسلام
      خیر متاسفانه

  11. متین گفت:

    سلام خسته نباشید ی سوال دارم سنگ عقیق اگه شوینده بهش بخوره مضره براش؟ بر اثر زمان تأثیر مخرب رو سنگ میزاره؟

    1. علی گفت:

      سلام ن زرر نداره

    2. شرف آنلاین گفت:

      باسلام و احترام
      خیر مشکلی مشاهده نشده تا به حال

  12. زیبا گفت:

    سلام من یکی از شهر های خراسان زندگی میکنم و یکی ازین انگشترا برای هدیه میخام عقیق سرخ میشه راهنمایی کنین

    1. ابوالفضل گفت:

      سلام خسته نباشید من می خواهم که یک انگشتر عقیق بخرم اما یک سوال برام پیش آمده می خوام بدانم که وقتی رنگ عقیق ها فرق دارد پس مواد تشکیل دهنده شان هم فرق داره پس چرا به همه ی این سنگ ها می گن عقیق؟
      عقیق یمنی چه فرقی با بقیه عقیق ها دارد؟
      عقیق اصلی به کدام رنگ است؟
      میشه راهنمایی کنید

    2. شرف آنلاین گفت:

      باسلام و احترام
      سنگ عقیق به رنگ های بسیار متنوعی یافت می شود و همه ان ها عقیق اصل هستند و علت تفاوت رنگ در آن ها وجود اکسیدها و عناصر فلزی متفاوت و رنگ زا هست.
      تفاوت عقیق یمن با دیگر انواع این گوهر در محل استخراج آن است. سنگ عقیق یمنی در کشور یمن استخراج می شود و در احادیث توصیه شده تر است. عقیق یمن کمیابتر، زیباتر و در بازار نیز گران تر معامله می شود.
      این گوهر رنگ های خیلی مختلفی دارد. معروف ترین آن ها سرخ، کبود، پرتقالی، یاسی، سیاه و … است.

    3. ناشناس گفت:

      سلام آیا عقیق های قدیمی یمنی هستن یا نه

    4. شرف آنلاین گفت:

      باسلام
      قدیمی بودن دلیلی بر یمنی بودن نیست و برای تعیین اصالت آن بایستی سنگ مورد بررسی قرار گیرد.

    5. ناشناس گفت:

      سلام من یه پلاک بسیار زیبا دارم
      کاملا نو هستش.
      اگر قصد خرید دارید ب قیمت مناسب. ندا

    6. شرف آنلاین گفت:

      باسلام و احترام
      متاسفانه شماره تماسی قرارندادید. لطفا با بخش پشتیبانی آنلاین و شماره تماس های موجود در سایت در ارتباط باشید تا همکاران راهنمایی های لازم را انجام و سفارش شما را ثبت کنند.

  13. Azad گفت:

    با سلام من چند تا عقیق یمنی دارم میشه بگید قیمت عقیق چنده؟

    1. شرف آنلاین گفت:

      باسلام و احترام
      بسته به اندازه، رنگ، پاکی، شفافیت و … قیمت گذاری سنگ عقیق یمنی انجام می شود. د حال حاضر حدود قیمت از چند ده هزارتومان تا چند صد هزار تومان هست. (به جز موارد خیلی خاص)

  14. جاوید گفت:

    سلام من جویای انگشتر عقیق یمانی واقعا اصل هستم ولی متاسفانه بهم گفتن خیلی نایابه و اگه پیدا بشه چیزی حدود ۵ تومن قیمتشه ایا این موضوع حقیقت داره

    1. کریمی گفت:

      سلام بنده سنگ مورد علاقه تون را دارم بشرطی میفروشمش. خواستید در خدمتم

    2. شرف آنلاین گفت:

      باسلام و احترام
      خیر حقیقت ندارد. عقیق یمنی اصل با رنگهای پرتقالی و کبود به وفور یافت می شود ولی سنگ یمنی سرخ در حال حاضر که بدون لکه و با پاکی زیاد باشد کم است و قیمت بیشتری نسبت به دیگر رنگ ها دارد و حداکثر قیمت به طور معمول از ۳۰۰ هزارتومان بالاتر نمی رود. (مگر در موارد خاص)
      شرف آنلاین انگشتر و گردنبندهای عقیق یمنی کاملا اصلی را ارائه می دهد که از لینک محصولات عقیق یمنی می تواند مشاهده و خرید بفرمایید.

  15. ناشناس گفت:

    سلام ایا عقیق ابی طبیعی بدون رنگ کردن وجود داره؟

    1. شرف آنلاین گفت:

      باسلام
      عقیق کبود یمنی وجود دارد.

  16. ناشناس گفت:

    با سلام مقداری سنگ دارم به رنگهای مختلف میخواهم که ارزش دارد از شما درخواست کمک دارم تشکر💙💚

    1. شرف آنلاین گفت:

      باسلام
      بایستی حضورا از طریق کارشناس قیمت گذاری شود.

  17. پرتوی گفت:

    سلام .من چند روزی هست کلاس گوهرتراشی شرکت کردم .به نظر شما از نظر اقتصادی آینده اش چطور هست

    1. شرف آنلاین گفت:

      باسلام و احترام
      بشدت بستگی به شهر محل زندگی تون داره برای مثال در مشهد، همکاران ما که کار گوهرتراشی را انجام میدهند بشدت مشغول هستند و از نظر اقتصادی کار پرسودی هست درحالی که به سرمایه اندکی هم احتیاج داره.
      امیدوارم توضیحات کمکتون کرده باشه

  18. ف.ا.ف گفت:

    سلام خسته نباشیم. ببخشید من یک چند تایی از این سنگ های عقیق یمنی قر مر رنگ دارم. میشه قیمت شون بگین. اگه کانال تلگرام عکسشو بفرستم بگین. ممنون میشم

    1. شرف آنلاین گفت:

      باسلام و احترام
      متاسفانه قیمت گذاری نداریم. علاوه براین باید حضورا سنگ عقیق یمنی توسط کارشناس رویت شود.
      از بخش پشتیبانی آنلاین سایت میتونید در ارتباط باشید.

  19. ناشناس گفت:

    سلام من یه تسبیح عقیق سرخ دارم با دانه های بسیار درشت تقریبا اندازه دانه ها ۵میلیمتر در ۸میلیمتر میخواستم ببینم قیمت آن چقدر میشه ضمنا نشان کارشناس دادم عقیق اصل هست

    1. نازنین زهرا اسفندیاری گفت:

      سلام من یک سنگ دارم که خیلی شبیه به سنگ عقیق اصل بزرگ هم هست بیاین تو پیوی واتساپ بهتون پیام دادم فیلم عکس هم ازش گرفتم ممنون خدا نگهدار

    2. شرف آنلاین گفت:

      باسلام و احترام
      تشخیص قیمت با این مشخصات امکان پذیر نیست. باید نوع نگین ها که مربوط به کدام منطقه هست مشخص شود. همچنین نوع تراش، رنگ دقیق، شفافیت سنگ ها و … در قیمت گذاری موثر است.

  20. اُرکیده گفت:

    باسلام
    من یه تسبیح از عقیق دارم که به یک کارشناس نشون دادم و گفت عقیق هندی هست. می خواستم بدونم ارزش این تسبیح چقدره؟

    1. شرف آنلاین گفت:

      باسلام و احترام
      باید دیده شود ولی اگر مورد خاصی نباشد دارای قیمت چندان بالایی نیست و زیر ۱۰۰ هزار تومان قیمت دارد.

    2. امیررضا گفت:

      سلام ممنون از اطلاعات
      من یه شرف الشمس دارم این ویژگی هایی که گفتین رو داره فقط یکم کدر تره نسبت به این عکسها اصله به نظرتون؟

    3. شرف آنلاین گفت:

      باسلام و احترام
      کدر یا روشن تر بودن نگین ها طبیعی است و دلیل بر غیر اصل بودن نیست.

  21. علی گفت:

    سلام من ۳ تا انگشتر دارم می خوام بدون اصل هست و قدمتشون چقدر هست چطوری بدون مراجعه حضوری میتونید کمک بفرمایید

    1. شرف آنلاین گفت:

      باسلام و احترام
      تقریبا امکان پذیر نیست که در چند خط بشه توضیحات لازم برای تشخیص اصالت و قدمت انگشتر رو ارائه داد. شما باید در زمینه سنگ شناسی مطالعه بیشتری بفرمایید و از تجربه دیگران کمک بگیرید ولی در هرصورت بهترین راه مراجعه حضوری به بازار و یک کارشناس هست.

  22. مهدی گفت:

    سلام شما رکاب خالی هم دارید چون من یه سنک تو کربلا خریدم به عنوان عقیق یمنی ولی گفتن عقیق خراسانه آیا عقیق خراسان داریم و فرقش با عقیق یمنی چیه

    1. شرف آنلاین گفت:

      باسلام و احترام
      بله موجود داریم. اگه به بخش پشتیبانی انلاین پیام بدید یا شماره تماس قرار بدید میتونیم نمونه ها رو همراه با قیمت براتون ارسال کنیم.
      بله سنگ عقیق خیلی جا ها پیدا میشه از جمله خراسان، یمن، برزیل و …
      برای تشخیص سنگ عقیق خراسانی از یمنی نشونه هایی وجود داره که قطعی نیست ولی در خیلی موارد کمک کننده هست از جمله اینکه در سنگ یمنی هاله هایی ابر مانند مشابه لاک لاک پشت دیده میشه، نوع تراش یمنی با سنگ عقیق خراسانی تفاوت داره و یک نشونه های دیگه ای که احتیاج به تبحر و تجربه داره ولی با همه اینها با قطعیت ۱۰۰ درصدی نمیشه بدون آزمایش یمنی رو از خراسانی تشخیص داد.
      این نکته رو هم خدمتتون عرض کنم که عقیق خراسانی یا مثلا برزیلی واقعا عقیق هستند و خراسانی بودن از خواص مفید سنگ کم نمیکنه ولی یمنی توصیه شده تر هست.

  23. ناشناس گفت:

    سلام من یک انگشتر دویست هزار تومانی میخوام دارید عقیق یمنی باشه

    1. ناشناس گفت:

      منم ۱۲ تن عقیق دارم اگه بازار فروش تنی دارید اطلاع دهید

    2. شرف آنلاین گفت:

      باسلام و احترام
      بله موجود هست. چون ادرس ایمیل و شماره تماس قرار ندادید لطفا با بخش پشتیبانی در تماس باشید.

    3. فرشاد مهتابی گفت:

      سلام خسته نباشید میخواستم یه انگشتر عقیق سرخ بخرم نمیدونم کدومش بهتره . اصطلاحاتی مثل کلوخه و آبدار و…را نمیشناسم میشه راهنمایی کنید کدوم نوع بهتر و ارزشمند تره البته سرخ رنگش را میخوام ممنون

    4. شرف آنلاین گفت:

      باسلام و احترام
      بین سنگ های عقیق نوع یمنی سفارش شده تر، زیباتر، کمیابتر و گران تر است. مخصوصا عقیق سرخ یمنی که اصطلاحا آبدار باشد یعنی شفاف باشد طوری که نور از آن عبور کند. هرچه سنگ سرخ تر، زلال تر، درشت تر و بدون لکه و عیب باشد قیمت آن بالاتر است.

  24. عباس مقدم گفت:

    باسلام خسته نباشید بسیار مفید من یه دونه عقیق زرد گرفتم سنگ خالیش رو انگشترم بعدش گرفتم متاسفانه موقع سایز کردن این سنگ سیاه شد علتش چی میتونه باشه

    1. وحید گفت:

      سنگ عقیق وقتی رنگ عوض میکنه نشان از مرغوب بودن عقیق داره اگر رنگش رو دوست نداری چند ماه بندازش تو اب دوباره رنگ عوض میکنه این مدل عقیق ها خیلی نایاب هستند

    2. شرف آنلاین گفت:

      باسلام و احترام
      ممنون سلامت باشید
      اتفاق عجیبی هست. طبیعتا نباید سیاه شود. شاید سیاهی به علت کثیفی باشه باید مورد شما از نزدیک دیده بشه

  25. amin davari گفت:

    چگالی سنگ عقیق چنده؟

    1. شرف آنلاین گفت:

      باسلام
      وزن مخصوصش در حدود ۲٫۶ کیلوگرم بر لیتر است. به عبارتی ۲٫۶ برابر آب سنگین تره

  26. علی گفت:

    با سلام
    یه سوال داشتم این مطلب که توی مقاله گفتین راجب شارژ کردن سنگ عقیق، میخواستم بدونم صدقه دینی داره؟ یعنی در روایات توصیه شده؟ اگر امکانش هست اون روایت یا حدیث رو هم بیان کنید.

    1. شرف آنلاین گفت:

      باسلام و احترام
      خیر در هیچ روایتی به شارژ عقیق اشاره ای نشده صرفا در برخی کتب مورد بحث قرارگرفته است.

  27. مجتبی عطاران گفت:

    باسلام خسته نباشید بابت اطلاعاتی که درمورد سنگ عقیق دادید ممنونم جسارتا سنگ عقیق سبز یمنی هم دارید

    1. شرف آنلاین گفت:

      باسلام
      ممنون از لطف شما
      متاسفانه عقیق یمنی سبز رنگ وجود ندارد ولی رنگ های کبود، سرخ، نارنجی (پرتقالی)، زرد، یاسی و مشکی به وفور یافت می شود.

  28. milad گفت:

    باسلام
    ضمن عرض تشکر بابت زحمتی که کشیدید. یه سوال داشتم. باباقوری هم عقیق حساب میشه؟

    1. شرف آنلاین گفت:

      باسلام و احترام
      باباقوری بیشتر از اینکه اسم یک نوع سنگ باشد، بیشتر توصیف کننده یک ویژگی است که در سنگ های مختلف دیده می شود. ولی چون این ویژگی بیشتر در عقیق دیده شده بنابراین عقیق باباقوری معروف تر است. این ویژگی هم همان وجود یک طرح چشم مانند (مشابه یک لکه دایره ای) در مرکز سنگ است. بنابراین ۹۹ درصد مواقع منظور از باباقوری همان عقیق باباقوری است.

  29. ساسان گفت:

    ممنون

  30. zahra گفت:

    خوب بود

    1. شرف آنلاین گفت:

      سپاس

  31. صادق اسدی گفت:

    نظرم درباره سنگها اینه که کاملا ایمان دارم

نظر دهید؛ ضمنا اغلب سوالات را در کمتر از چند ساعت پاسخ می دهیم.

پر کردن بخش 'ایمیل' اختیاری است.