شناخت سنگهای قیمتی و خواص آن‌ها

فیروزه و روش تشخیص حرفه‌ای آن + تمام خواص سنگ فیروزه + احادیث

turquoise-1 فیروزه و روش تشخیص حرفه‌ای آن + تمام خواص سنگ فیروزه + احادیث

در این مقاله همه آن چیزی که درباره سنگ فیروزه لازم است بدانید گردآوری شده است. تاریخچه مختصری از این سنگ گران بها، شناخت انواع آن، خواص سنگ فیروزه و فواید براساس احادیث معصومین (ع) و منابع علمی، نحوه تشخیص اصل بودن این نگین، روش های نگهداری از آن، بهترین معادن این سنگ در دنیا و همچنین تصاویر برخی از معروف ترین جواهرات ساخته شده از این گوهر را در ادامه مشاهده خواهید کرد.

12210-gem-stone-icon فروشگاه اینترنتی سنگ و انگشتر نقره تاریخچه مختصر سنگ فیروزه

سنگ فیروزه به واسطه رنگی و خواصی که دارد در گذشته نمادی از بهشت خدا بر روی زمین تلقی می‌شده ‌است. این گوهر را اگر قدیمی ترین سنگ قیمتی تاریخ ندانیم قطعا به عنوان یکی از قدیمی ترین سنگ های جهان دارای تاریخی طولانی می باشد. در ایران باستان این سنگ را “پیروزه” به معنای پیروزی می‌خواندند، اما اعراب این واژه را معرب کرده و “فیروزه” نام نهادند. در زبان انگلیسی نیز این کلمه به معنی “سنگ ترکی” برگرفته از واژه فرانسوی Pierre Turquise است و آن برگرفته از این واقعیت تاریخی می‌باشد که در زمان‌های دور، ایران و سایر کشورهای خاور میانه از طریق راه ترکیه، انگشتر فیروزه ارزشمند را به اروپا صادر می‌نمودند و تصور مردمان این بوده‌است که این سنگ در ترکیه استخراج می‌گردد.

تاریخچه دستبند فیروزه

نکته جالب این است که در ترکیه به آن fayruz گفته می‌شده است و استخراج مرغوب ترین سنگ در ایران، آن هم در یکی از اولین معادن بزرگ این گوهر در جهان در نیشابور پیشینه‌ای سه هزار ساله داشته‌است. در ایران ما برای قرن های زیادی به طور وسیعی برای تزیین اشیاء، مساجد و داخل و خارج بسیاری از ابنیه مهم استفاده گردیده است. این روش ساخت و ســاز ایرانی بعدها به شبه قاره هند نیز راه پیدا نمود و در ســاخت بنای تاج محل نیز از این نگین ارزشمند استفاده شده است.

12210-gem-stone-icon فروشگاه اینترنتی سنگ و انگشتر نقره شناخت فیروزه

اگر بخواهیم بسیار تخصصی بحث کنیم بایستی گفت که این گوهر آبی آسمانی، یک کانی از جنس فسفات آبدار آلمینیوم و مس با ساختار بلوری کج وجهی است که شفافیتی کدر و مومی شکل دارد و دارای درجه سختی ۵-۶ در مقیاس مو می باشد. (مو Moh معیاری برای تعیین درجه سختی از ۰ تا ۱۰ است که سخت‌ترین آن‌ها الماس با درجه سختی ۱۰ است.)

از خواص فیروزه نیشابوری و انواع فیروزه می توان به رنگ بسیار دلربای آن اشاره نمود که بسته به نوع آن می‌تواند بسیار گران و یا ارزان باشد. رنگ جذاب و آبی این سنگ زیبا به علت وجود عنصر مس می‌باشد. اگر این نگین در منطقه‌ای که میزان مس معادن آن زیاد است استخراج گردد، آبی آن بیشتر و به رنگ آبی آسمانی خواهد بود. اغلب تغییر رنگ آن از آبی به سبز به دلیل از دست دادن آب درون نگین بر اثر گذشت زمان است. اساسا علت تفاوت رنگ سنگ به علت نسبت آهن به مس می‌باشد.

اگر در معدن، قسمتی از آلومینیوم توسط آهن جایگزین گردد، به رنگ مایل به سبز و اگر میزان روی زیادتر باشد، به ترکیبی از رنگ‌های زرد و ســبز مشاهده می‌گردد که اغلب پدیده ای نادر می‌باشد. جالب است بدانید چنانچه آهک در منطقه رشد این نگین افزون باشد رنگ آن به سمت سفیدی متمایل می‌شود و کمرنگ تر می‌گردد که البته در حالت معمول علت اصلی سفیدی مربوط به اکسید آلومینیوم(Al2O3) است اما در عین حال از اصالت سنگ فیروزه کاسته نمی‌شود و صرفا قیمت بازاری آن کسر می‌گردد.

دسته بندی محصولات فیروزه

بر روی دسته بندی ها کلیک کنید تا محصولات مورد نظر را مشاهده نمایید

انگشتر فیروزه (581)

گردنبند فیروزه (197)

دستبند فیروزه (77)

نیم ست فیروزه (40)

12210-gem-stone-icon فروشگاه اینترنتی سنگ و انگشتر نقره انواع سنگ فیروزه

این سنگ انواع مختلفی دارد که در ادامه به صورت دقیق بیان می‌شود اما از انواع این سنگ در کشور ایران می‌توان به فیروزه عجمی و شجر (رگه دار) اشاره نمود. فیروزه عجمى بدون رگه و یک‌دست می‌باشد و نوعی که از آن در ایران یافت می‌شود بهترین نوع از این سنگ در کل جهان به شمار می‌آید که خواص فیروزه را در حد عالی دارا می باشد و برای خرید انگشتر نفیس فیروزه نیشابور با این ویژگی باید به صورت عددی و دانه ای اقدام کرد. قیمت آن نیز بستگی اندازه، وزن و رنگ آن از چند ده هزار تومان تا میلیون ها تومان متغییر می‌باشد. بهترین رنگ این گوهر زیبا آبی آسمانی است که محبوبیت بسیار زیادی هم دارد و در نوع عجمی به خوبی می‌توان آن را مشاهد نمود.

نوع شجر نیز به‌صورت رگه دار با رنگ آبی و سبز مشاهده می‌شود این نوع نیز قیمت های متفاوتی دارد و جالب است بدانید که در اروپا نوع شجری مقبولیت بیشتری دارد.

انواع سنگ آبی

اما به جز این دو مورد، انواع دیگری نیز دارد که تفاوت های جزئی با هم دارند که در ادامه به صورت دقیق آورده شده است:

۱- عجمى: به رنگ آبى پر رنگ است. گران‌بهاتری نوع می‌باشد و به صورت گرد یا بادامى تراش می‌خورد.

۲- شجرى: پس از تراش به صورت شاخه اى یا دندریتى مشاهده م‌شود. این نوع را به صورت‌هاى گرد، بیضوى، اشکى و چهارگوش مى‌تراشند.

۳- عربى: همان نوع شجرى می‌باشد اما با قطر کمتر و ترا ش آن نیز سخت‌تر است. این نوع نامرغوب می‌باشد و به رنگ سبز کمرنگ مشاهده مى‌شود. در صورتى که قطر آن بیشتر باشد، به آن دو بهرى نیز گفته می‌شود.

۴- فیروزه توفال رنگین: مشابه شجرى می‎باشد اما رگه‌های بیشتری دارد.

۵- سنگ چغاله نیم رنگ: نسبتا شبیه عجمى می‌باشد اما کمی کمرنگ‌تر است و روى آن، لکه هاى سفیدى دیده مى‌گردد. نام چغاله به دلیل این است که مشابه میوه نارس کمرنگ‌تر از نوع عجمى اسمی‌باشد.

۶- سنگ چغاله سفید: شبیه چغاله نیم رنگ اما روشن تر می‌باشد.

۷- توفال نیم رنگ: همان نوع توفال رنگین اما با رنگی روشن‌تر است چرا که کاتیون Cu+2 در شبکه بلورى به طور کامل مشاهده ‌نمی‌شود.

۸- نگین توفال سفید: همان توفال نیم رنگ می‌باشد، ‌اما خیل روشن‌تر است.

۹- خاکه: این اسم گذاری در معدن مرسوم می‌باشد. به ابعاد مختلف و کروى در داخل رگه هاى به‌شدت دگرسان و خرد شده و به رنگ آبى روشن تا تیره پیدا مى‌گردد و بسیار ارزشمند هستند.

۱۰- سنگ گل کاسنى: به نوع سبز پررنگ متمایل به خاکسترى اطلاق می‌گردد. علت رنگ آن، وجود کاتیون Fe+2 در ساختمان آن می‌باشد. به این نوع سنگ فیروزه، تلخ نیز گفته می‌شود.

۱۱- سنگ درشت: به نگین های نسبتا درشت که خرد نشده‌اند و رگه دارند، اطلاق می‌گردد.

۱۲- نرم: به نگین های خیلى ریز که براى زینت دادن اشیا استفاده می‌شود، اطلاق می‌گردد.

12210-gem-stone-icon فروشگاه اینترنتی سنگ و انگشتر نقره خواص فیروزه در احادیث معصومین

در احادیث معصومین (ع) به خواص فیروزه اشاره‌های زیادی شده است که در ادامه گردآوری شده‌است:

خواص فیروزه چیست

1- همچنین در برخی روایات درباره خاصیت های سنگ فیروزه آمده است که:
امام علی (ع) چهار انگشتر در دست داشته اند که یکی از آن ها همین گوهر بوده و حضرت آن را برای پیروزی در برابر مشکلات به دست می کرده اند. (المناقب : ۳۰۲/۳ – بحار : ۶۲/۴۲ – وسائل الشیعه : ۹۸/۵)

کمک در امور با سنگ فیروزه

۲- امام جعفر صادق (ع) در باب فواید فیروزه می فرمایند:
امام صادق (ع) خطاب به مفضل فرمود: دوست دارم که هر مومنی ۵ انگشتر در دست کند : عقیق، فیروزه، یاقوت، حدید صینی و در نجف. همچنین می‌فرمایند : نگاه کردن به این نگین باعث شادابی روح و تقویت چشم می‌شود. دست کردن آن سعه صدر (گشایش سینه) و تحمل در برابر مشکلات را زیاد می‌نماید. باعث تقویت قلب شده و به آن نیرو می‌بخشد. حاجات را برآورده و باعث تسهیل در امور می‌گردد. و هچنین : کسی که این انگشتر را در دست کند، فقیر نمی‌شود و بی پول نمی‌ماند. (التهذیب: ۳۷/۶ – وسائل الشیعه: ۴۰۳/۱۴)

3- حضرت محمد (ص) درباب خواص فیروزه می فرمایند:
همانا خداوند به من خطاب کرد: ای پیامبر! همانا من حیا می کنم از این که بنده‌ای در دستش انگشتر فیروزه باشد و دستش را به دعا بلند کند و من دعای وی را مستجاب نکنم و دست خالی برگردانم. (وسائل الشیعه : ۹۵/۵ – بحارالانوار : ۳۲۱/۹۰)

اجابت دعا با انگشتر فیروزه

4- امام علی (علیه السلام) میفرمایند: نگریستن به نگین فیروزه‌ای که بر روی آن “الله الملک” حکاکی شده‌باشد ثواب فراوانی دارد.

خاصیت فیروزه از زبان حضرت علی

5- در احادیثی از امام هادی و امام رضا (ع) در باب خاصیت فیروزه آمده‌است:
شخصی به امام رضا (ع) از نداشتن فرزند شکایت می‌کند. حضرت می‌فرماید : انگشتری از فیروزه بگیر و بر آن بنویس “رب لا تذرنی فردا وانت خیر الوارثین” همچنسن امام رضا (ع) ضمن حدیثی در فضیلت روز غدیر فرمودنده اند که اولین کوه‌هایی که به ولایت امیر مومنان شهادت دادند سه کوه عقیق، فیروزه و یاقوت بودند. اولین کوه‌هایی که اقرار به ولایت حضرت علی (ع) کردند همین سه کوه بودند.

دعای بچه دار شدن با سنگ فیروزه

12210-gem-stone-icon فروشگاه اینترنتی سنگ و انگشتر نقره خواص فیروزه برای روح و جسم

خواص انگشتر فیروزه بر روح

برای این سنگ خواصی ذکر می‌کنند که در ادامه آورده‌شده‌است.

۱- از خواص فیروزه نیشابوری که با ارزش ترین نوع فیروزه است و انواع دیگر سنگ فیروزه این است که سنگی آرامش‌بخش و بسیار مفید برای دور ماندن از چشم زخم است.

۲- سعه صدر را تقویت نموده و انرژی‌های منفی را از ما دور نگه می‌دارد.

۳- این سنگ همانند عقیق، حرز بسیار موثری در برابر دور ماندن ار بلا به حساب می‌آید.

۴- رونق کسب و کار و آسان شدن کارها را می توان جزو خواص فیروزه نیشابور و انواع این نگین شمرد.

۵- این نگین مفید در درمان افسردگی و خستگی است.

۶- استفاده از این گوهر باعث افزایش عشق و محبت شده و علم و هنر را در فرد تقویت می‌کند.

۷- استفاده از خواص فیروزه نیشابور و بطور کل انواع فیروزه قدمتی طولانی در طب دارد، در گذشته پودر این سنگ را به بیمارانی که درد شکم داشتند می‌دادند تا درمان شوند.

۸- همچنین مفید برای بیماری‌های چشمی مانند آب مروارید، تب و گزش حشرات می‌باشد.

۹- از سایر خواص فیروزه می‌توان به درمان بیماری‌های عصبی، تقویت تارهای صوتی، تقویت قلب و درمان بیماری‌های ریوی و تنفسی اشاره نمود. سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت می‌نماید. هچنین دربرخی منابع آمده که سنگ فیروزه برای خانم باردار محافظ بوده و مفید است.

12210-gem-stone-icon فروشگاه اینترنتی سنگ و انگشتر نقره معروف ترین جواهرات

معروف ترین جواهراتدست بند مرصع کاری شده با سنگ فیروزه، مربوط به دوره سلجوقیان

جواهرات فیروزه قیمتیگردنبند فیروزه با قاب طلا، مربوط به دوره ایلخانیان

جعبه مزین به فیروزهجعبه مزین به عاج مربوط به دوره صفویان

جلیقه سنگی پادشاهیجقه پادشاهی ناصرالدین شاه

12210-gem-stone-icon فروشگاه اینترنتی سنگ و انگشتر نقره نحوه تشخیص سنگ فیروزه اصل

باتوجه به خواص بسیار فیروزه، این سنگ طرفداران بسیاری پیدا کرده است اما تشخیص سنگ‌ فیروزه اصل امری بسیار دشوار حتی برای افراد حرفه‌ای می‌باشد . هر چند که اکثر نگین فروشان و کارشناسان خبره بر اثر تجربه ناشی از کار با این سمبل جواهرا ت ایرانی، این گوهر شگفت انگیز را با نگاه کردن به رنگ، جلا و رگه های پشت و روی آن به راحتی شناسایی می‌کنند و حتی منشأ و انواع آن را از یکدیگر تشخیص می‌دهند، با این حال راه‌های مختلفی نیز برای افرادی که آگاهی و تجربه کافی در تشخیص آن ندارند، وجود دارد.

به عنوان نمونه در گذشته برای تشخیص نوع با کیفیت از انواع نا مرغوب، آن را بر روی برنج دم می‌کردند و در صورتی که رنگ آن ثابت باقی می‌ماند اصل و اگر به برنج رنگ می‌داد نامرغوب بود. همینطور در عمده فروشی‌ها برای تشخیص نوع طبیعی از نوع غیرطبیعی آن قطعه ای از سنگ را می‌سوزانند اگر به صورت خمیر در آید مصنوعی و اگر مواد باقی مانده به صورت خاکستر باشد طبیعی می‌باشد. روش دیگری که برای تشخیص نوع بدلی ساخته شده از پلاستیک به کار گرفته می‌شود، استفاده از یک سوزن داغ دیده و گذاشتن آن بر روی نگین است که درصورتی که این نگین مصنوعی باشد، بوی صمغ از آن ساطع شده و اثر عمیقی بر روی نگین می‌گذارد.

نحوه تشخیص سنگ فیروزه اصل

اما به طور کلی برای تشخیص با نگاه ظاهری به نگین باید بدانید که رنگ اصلی بسته به میزان مس موجود در سنگ (ایجادکننده رنگ آبی)، کروم یا وانادیوم (ایجادکننده رنگ سبز) و آهن (ایجادکننده رنگ زرد)، در دامنه‌ای از آبی کم رنگ تا آبی مایل به سبز و کاملا سبز قرار می‌گیرد. هنگامی که در اثر عوامل محیطی یا شیمیایی تغییر رنگ بدهد و اصطلاحا سنگ فیروزه مرده باشد، از ارزش و فواید درمانی آن کاسته می‌گردد.

اما روش‌های پیشرفته‌ای وجود دارد که نگین های نوع آمریکایی بهسازی می شوند که فقط توسط دستگاه مشخص می‌شود و در حالت معمولی هیچ‌گونه نشانه‌ای مبنی بر این‌که بهسازی شده است یا نه وجود ندارد. با این روش استحکام سنگ چه برای تراش و چه در برابر مواد شیمیایی مقاوم می‌شد. در ایران بیشتر هنوز همان روش سنتی استفاده می‌گردد. با وجود همه این‌ها، به دلیل وجود انواع مختلف این سنگ که به بازار آمده‌است تشخیص آن کار ساده‌ای نیست لذا پیشنهاد می‌شود که حتما از یک فروشگاه معتبر خرید انجام شود تا بتوان از خواص فیروزه بهره کافی را برد.

12210-gem-stone-icon فروشگاه اینترنتی سنگ و انگشتر نقره سنگ فیروزه مرده

شاید برای شما سوال باشد که خواص فیروزه مرده چیست؟ یا از کجا بفهمیم سنگ فیروزه زنده است؟ ابتدا خواب است بدانید اصطلاح جالب “سنگ فیروزه مرده” در بین کارشناسان این گوهر رایج است که اشاره به تغییر رنگ این نگین دارد. این نگین زیبا نسبت به چربی، لوازم آرایشی، روغن و … حساس است و درصورتی که در تماس مستقیم با این مواد قرار گیرد رنگ آبی آن به سبز نامطلوبی تغییر رنگ پیدا می کند که در این صورت به آن سنگ فیروزه مرده می‌گویند و خواص فیروزه مرده کمتر و کم ارزش‌تر است و در واقع ارزش مادی خود را تا حد زیادی از دست داده است. البته باید توجه داشته باشید که سنگ فیروزه سبز هم به صورت طبیعی وجود دارد و اتفاقا علاقه مندان مخصوص به خود را هم دارد ولی یکی از خواص فیروزه مرده این است که رنگ سبز نامطلوبی دارد که در عکس زیر می توانید نگینی را ببینید که بخشی از آن روغن خورده است و اصطلاحا نگین مرده است. بنابراین در پاسخ به این سوال که از کجا بفهمیم سنگ فیروزه زنده است باید گفت که درصورتی که این تغییر رنگ به سبز نامطلوب (مشابه کپک زدگی) بر روی نگین نباشد پس فیروزه زنده است.

سنگ فیروزه مرده

12210-gem-stone-icon فروشگاه اینترنتی سنگ و انگشتر نقره شرایط نگهداری

شرایط نگهداری از انگشتر فیروزه

جهت بهره مندی از خواص فیروزه نیشابوری و بطور کلی انواع فیروزه و لذت بردن از زیبایی های این سنگ بایستی از آن محافظت کافی صورت گیرد. این نگین در برابر خراش، مواد شیمیایی، آب داغ و شوینده های خانگی صدمه‌پذیر است. برای نگهداری از آن موارد زیر توصیه می‌شود:

۱- این نگین نباید با کرم، روغن و ادکن تماس مستقیم داشته باشد چرا که سبب تغییر رنگ آن می‌شود.

۲- انگشتر فیروزه، نیم ست فیروزه و حتی نگین تک و دستبند فیروزه خود را هنگام کار با مواد شوینده از دست خود بیرون آورید. همچنین این نگین نبایستی با آب کلردار تماس داشته باشد.

۳- به طور کلی از تماس مواد چربی با این نگین اجتناب نمایید.

همچنین در برخی مراجع گفته شده وقتی رنگ این سنگ به سمت سبز شدن متمایل می‌شود دلیل آن از دست رفتن آب طبیعی موجود در این نگین به دلیل گرما مثل نور آفتاب است، به‌طوری که حتی نگین عالی نیز در حرارت بالاتر از ۲۵۰ درجه سانتی گراد رنگ آن به سبز مات تبدیل می‌شود.

12210-gem-stone-icon فروشگاه اینترنتی سنگ و انگشتر نقره بهترین معادن

معادن سنگ فیروزه

نگین فیروزه در مناطقی هم چون تبت، مصر و جنوب غربی آمریکا به دست می‌آید. گرچه درجه خلوص و رنگ تولیدات اغلب معادن آن با هم تفاوت دارد ولی غالبا این سنگ‌ها حداقل از لحاظ شکل ظاهری شبیه هم می‌باشند.

معدن این گوهر در شهر نیشابور، قدیمی ترین و مهم‌ترین معدن در کشور می‌باشد و در سـطح دنیا نیز از شهرت و اعتبار زیادی برخوردار است. شهر نیشابور از گذشته‌های دور، شهری با اهمیت در کنار جاده ابریشم بود و از یک سمت، فلات ایران را با آسیای مرکزی و از سمت دیگر، فلات آناتولی و سواحل مدیترانه را به چین پیوند می‌داد .

در کشور مصر نیز دو معدن از معادن شبه جزیره سینا که “کشور فیروزه” نام دارد نیز وجود دارد که در جرگه قدیمی‌ترین معادن شناخته شده جهان قرار دارند. این معدن‌ها اکنون ارزش اقتصادی چندانی ندارند و توســط بومیان به شکل ابتدایی استخراج می‌گردد. سنگ این منطقه سبزتر از نوع ایرانی است. امروزه برخی از نگین ها که در ایران خرید و فروش می‌شوند مربوط به شهر بابک کرمان هستند که چندین سال است منابع بسیار غنی از آن یافت گردیده‌است.

سنگ آبی شجر دار

جنوب غربی امریکا نیز از لحاظ تولید این سنگ بسیار غنی می‌باشد و مناطقی مانند کلرادو، نیومکزیکو، آریزونا، کالیفرنیا و نوادا از مراکز مهم تولید این نگین در این کشور است اما در حال حاضر، آریزونا بزرگترین تولیدکننده این سنگ در امریکا است. ایالت نــوادا نیز دیگر ایالت آمریکا است که با داشتن ۱۲۰معدن، بخش بزرگی از سنگ فیروزه مورد استفاده صنعت جواهر را تامین می‌نماید.

چینی ها نیز پیش سه هزار سال پیش از میلاد مسیح از خواص فیروزه بهره می بردند و به طور محدود تولید و هنرمندانشان از آن برای برجسته کاری های صنایع دستی خود استفاده می‌کردند. مارکوپولو نیــز در گزارش خود اشاره نموده‌است که در ایالت سی چوان چین این سنگ پیدا می‌شده‌است. در غرب و شرق اســتان تبت نیز از معادن آن وجود دارد.

12210-gem-stone-icon فروشگاه اینترنتی سنگ و انگشتر نقره فیروزه احیا شده چیست؟

ممکن است برای شما سوال پیش آمده باشد که ویژگیها و خواص فیروزه احیا شده چیست؟ فیروزه احیا شده در واقع همان سنگ اصل و معدنی است که برای اینکه خوش رنگ تر و زیباتر به نظر بیایند آنها را بهسازی کرده‌اند. روش هایی برای تشخیص این کار وجود دارد اما اکثرا فروشندگان معتبر این مورد را قبل خرید به شما اعلام خواهند کرد. برای تشخیص احیا شدگی بایستی به این نکته توجه کنید که نوع احیا شده دارای برق و جلای بیش از حد است یعنی بسیار براق می‌باشد. در زیر یک نمونه فیروزه احیا شده قابل مشاهده است.

فیروزه احیا شده چیست

این درخشش بیش از حد روش قطعی برای احیاشدگی نیست اما توجه ما را جلب می‌کند که در هنگام خرید در صورت مشاهده جلای بیش از حد از فروشنده جزئیات بیشتری درباره احیا شدن یا نشدن این گوهر بگیریم. قیمت و خواص فیروزه احیا شده چیست؟ نوع احیا شده بلحاظ خواص بی تاثیر نیست اما چه به لحاظ مادی و چه معنوی در بازار دارای ارزش کمتری است ولی با توجه به روش های بهسازی باز هم خواص خود را بطور کامل از دست نمی‌دهد. قیمت فیروزه احیا شده نسبت به نوع احیا نشده با همان ابعاد و اندازه و رنگ قطعا دارای قیمتی به مراتب کمتر است.

12210-gem-stone-icon فروشگاه اینترنتی سنگ و انگشتر نقره سنگ ماه تولد

سنگ فیروزه، نگین اصلی سنگ ماه تولد آذر است اما متولدین بهمن و اردیبهشت ماه نیز به عنوان سنگ ماه فرعی خود می توانند از فضیلت و خواص فیروزه بهره‌مند شوند. این سنگ انرژی های منفی را به سمت خود جذب می‌نماید، به همین علت گفته می‌شود که زمانی که احساس ناراحتی و یا بیماری می کنید و یا اتفاق ناخوشایندی درحال وقوع است رنگ آن ممکن است تغییر پیدا کند.

12210-gem-stone-icon فروشگاه اینترنتی سنگ و انگشتر نقره سنگ فیروزه در ادبیات فارسی

تقریبا همه شاعران از این گوهر در اشعار خود استفاده کرده‌اند و در شعرشان به بعضی از ویژگی‌های خاص سنگ و رنگ آن، معادن، غواید درمانی و کاربردهای آن، اعتقادات رایج درباره آن و … اشاره نموده‌اند که همه این‌ها نشان از اهمیت آن دارد.

در اشعار پارسی هر کجا اسمی از فیروزه باشد، منظور نوع نیشابوری می‌باشد. برای نمونه در دیوان گران قدر حافظ، در ۶ بیت استفاده شده که در معروف‌ترین آن به سنگ نیشابوری اشاره دارد:

راستی خاتم فیروزه ابواسحاقی
خوش درخشید ولی دولت مستعجل بود

همچنین جامی درباره گرانقدری این سنگ نیز سروده است :

خر مهره فروش می‌زند بانگ
فیروزه دو صد عدد به یک دانگ

فیروزه نهد سفال را نام
تا میل کند طبیعت عام

هر سوالی درباره این گوهر ارزشمند و ناب دارید در قسمت نظرات مطرح نمایید تا کارشناسان شرف آنلاین در اسرع وقت پاسخگو باشند.

محصولات فیروزه

به این صفحه امتیاز دهید. از شما سپاسگذاریم

127 دیدگاه در “فیروزه و روش تشخیص حرفه‌ای آن + تمام خواص سنگ فیروزه + احادیث

  1. آیسان گفت:

    سلام گردنبند های فیروزه این سایت زنده هستن؟

    1. شرف آنلاین گفت:

      باسلام و احترام
      بله همینطور است.

  2. ناشناس گفت:

    سلام
    امروز یه انگشتر فیروزه نو گرفتم روی سنگ حالت زدگی یا میشه گفت خراش داره ..طبیعیه؟

    1. شرف آنلاین گفت:

      باسلام و احترام
      بله خیلی غیرطبیعی نیست ولی میتوانید با یک پولیش توسط توسط فیروزه تراش مشکل را حل کنید.

  3. محمد گفت:

    ایا استفاده از فیرزه مرده نیز ثواب دارد

    1. پاپریکا گفت:

      سلام آیا همه سنگ های فیروزه ای که در این سایت به صورت گردنبند میفروشید زنده هستند؟؟

    2. شرف آنلاین گفت:

      باسلام و احترام
      بله قطعا هیچ کدام دچار تغییر رنگ ناشی از تماس با روغن و … نشده‌اند. (فیروزه مرده اصطلاحا زمانی می‌گویند که سنگ در اثر تماس با مواد شیمیایی خاص خصوصا روغن دچار تغییر رنگ از حال طبیعی شود.)

    3. شرف آنلاین گفت:

      باسلام و احترام
      در حدیثی ندیدیم که اشاره کند فیروزه مرده ثواب دارد یا نه ولی به طور منطقی وقتی فیروزه با روغن واکنش دهد و تغییر شکل و رنگ دهد احتمالا دیگر برخی خواص قبلی را ندارد بنابراین بهتر است این اتفاق نیفتد.

  4. بدون نام گفت:

    سلام من یک انگشتر فیروزه نو گرفتم و از اول چند لک سبز و رده رده درختی روی آن است که به رنگ سبز است و هیچ گونه روغنی با آن تماس نداشته ایا سنگ من زنده است؟

    1. شرف آنلاین گفت:

      باسلام و احترام
      فیروزه با رنگ سبز طبیعی وجود دارد ولی اگر ابی بوده و الان سبز شده یعنی روغن خورده است.

  5. محمد اسکندری گفت:

    میشود عکس فرستاد راهنمایی کنید

    1. شرف آنلاین گفت:

      باسلام و احترام
      خیر متاسفانه امکان تشخیص از روی عکس نیست.

  6. مهدی مهری پوری گفت:

    سلام خسته نباشید من یک انگشتر فیروزه زنده دارم که چند روز پیش با فندک اتمی یک گوشه از سنگ فیروزه سوخته شد و در اطراف سوختگی یک ترک خیلی ریز روش افتاده الان میخواستم بدانم چه کاری انجام بدهم ایا به نظر شما جای سوخته دوباره به حالت اول برمیگردد منتظر جواب شما هستم ممنون

    1. شرف آنلاین گفت:

      باسلام و احترام
      اگر سوختگی زیاد باشد بعید است اصلاح شود صرفا میتوانید به یک تراشکار مراجعه نمایید تا با تراش جدید آن قسمت سوخته کلا از بین برود اما سنگ شما کوچک می شود.

  7. پوریا گفت:

    سلام من سنگ خام فیروزه دارم همه نمونش بخوای کیلویی بهت میدم میخوای

    1. یوسف گفت:

      سلام ببخشید میخواستم بدونم فیروزه نیشابور با فیروزه امریکایی یا مصری کلا خارجی چ تفاوتی دارد و چجوری تشخیص بدیم ممنون

    2. شرف آنلاین گفت:

      باسلام و احترام
      همه از نوع فیروزه هستند اما معادن آنها مختلف است. یکی در نیشابور یکی در امریکا یا مصر
      همچنین در ظاهر دارای تفاوت هایی هستند. تفاوت قیمت نیز در بین انواع مختلف وجود دارد.

  8. محمد پارسا گفت:

    سلام وقت بخیر
    من یه انگشتر فیروزه خریدم رنگش خیلی آبی کمرنگ مثل آبی آسمونه در واتساپ هم براتون فرستادم خواهشا میشه بگید زنده هست یا نه

    1. شرف آنلاین گفت:

      باسلام و احترام
      متاسفانه امکان تشخیص دقیق از روی عکس وجود ندارد.

  9. احمد گفت:

    سلام
    نگین فیروزه ای انگشتر من وقتی به یه سطحی مثل شیشه ، فلز یا هر چیز دیگه کشیده میشه یه خط تیره میافته روش که رفته رفته به رنگ نقره ای تغییر رنگ میده بعد یک روز کلا محو میشه، به نظرتون علتش چی میتونه باشه

    1. شرف آنلاین گفت:

      باسلام و احترام
      بایستی بررسی شود ولی دلیل خاصی ندارد مانند کشیده شدن هر دو شی بهم

  10. شاهین گفت:

    سلام خسته نباشید یه فیروزه دارم واسه شناسنامه اش چطوری باید اقدام کنم؟

    1. شرف آنلاین گفت:

      به ازمایشگاه گوهرشناسی مراجعه نمایید.

  11. ناشناس گفت:

    سلام من یه فیروزه دارم بعضی جاهاش کمرنگ بعضی پررنگ یعنی احیاشده است یا طبیعی

    1. شرف آنلاین گفت:

      باسلام و احترام
      اینکه فرمودید نشانه احیا شدن نیست. باید بررسی بیشتر شود.

  12. میلاد گفت:

    سلام ایا فیروزه هنر یا قابلیت برجستگی دارد؟

    1. شرف آنلاین گفت:

      باسلام و احترام
      متاسفانه متوجه منظور جنابعالی نشدیم.

  13. mehdi ahmadi گفت:

    سلام من ی‌ فیروزه با هنر برجستگی کله هخامنشی دارم ب رنگ‌ ابی اسمونی از کجا باید بفهمم قدمت دارد یا جهل؟

    1. شرف آنلاین گفت:

      باسلام و احترام
      شاید ازمایشگاه های گوهرشناسی بتوانند در این زمینه کمکی داشته باشند.

  14. سامان گفت:

    سلام من یه انگشتر دارم رو رکابش از هر سمت سه تا نگین فیروزه داره یعنی کلا شیش تا نگین وسطشم عقیق خیلیم قدیمی چون نگینا ریزن معلوم نیست که دقیق فیروزه نیشابور یا کرمان تو رو خدا بگید چطوری تشخیص بدم که کرمانی یا نیشابور

    1. شرف آنلاین گفت:

      باسلام و احترام
      عملا تشخیص در این سایزهای ریز بسیار سخت است و باید توسط یک فرد خبره از نزدیک بررسی شود و آن هم به صورت قطعی نخواهد بود اما اگر بلحاظ قیمتی برای تان مهم است باید بدانید در این سایزهای ریز تفاوت قیمت خیلی خیلی کمی بین نیشابوری و کرمانی است.

    2. ناشناس گفت:

      سلام من سنگ فیروزه ناتراش دارم چه کارکنم که آنها رنگ زیادی پیدا کنند توی خاک بریزم یا شن راهنمایی کنید

    3. شرف آنلاین گفت:

      باسلام و احترام
      پس از تراش با جلایی که داده می شود درخشان تر و زیباتر خواهند شد.

  15. امیر گفت:

    سلام ی انگشتر فیروزه دارم که داخل سنگش مص براده اهن هسته ایا قیمتی هس یا نه

    1. ناشناس گفت:

      سلام برای احیا کردن فیروزه نیشابور چه باید کرد

    2. شرف آنلاین گفت:

      باسلام و احترام
      یک عملیات تخصصی است و باید از فیروزه تراشان کمک بگیرید.

    3. شرف آنلاین گفت:

      باسلام و احترام
      تمامی فیروزه ها ارزشمند هستند اما بسته به رنگ آبی بهتر، ابعاد بزرگتر و پاکی و خلوص بیشتر قیمت آن افزایشی می شود.

  16. فاطمه ربانی مقدم گفت:

    درسته که نباید انگشتر عقیق و فیروزه را با هم در دست نمود و اثرات همدیگر را از بین می برند ؟

    1. شرف آنلاین گفت:

      باسلام و احترام
      در کدام منبع گفته شده است؟ اینچنین موردی تابحال مشاهده نکردیم.

  17. مینا گفت:

    سلام میشه روی فیروزه برق ناخن بزنیم چرب نشه؟

    1. آرام گفت:

      با سلام و وقت بخیر
      دوتا سوال دارم
      ۱- استفاده از برق ناخن روی سنگ فیروزه خاصیت سنگ رو از بین نمیبره؟ چون خانم ها زیاد روغن و مواد شست و شو استفاده میکنن امکان خرابی فیروزه هستش
      ۲- سنگ فیروزه ای که روغن باعث خرابی آن شده و تغییر رنگ داده هیچ راهی برای احیا آن وجود ندارد؟
      ممنون از پاسخگویی شما

    2. شرف آنلاین گفت:

      باسلام و احترام
      ۱- توصیه میکنیم این کار رو انجام ندهیدتا از حداکثر خواص فیروزه بهره مند شوید ولی مراقب باشید که با روغن در تماس نباشد.
      ۲- در غالب موارد کاری نمی‌توان کرد اما اگر سنگ ارزشمندی باشد و گوشت سنگ زیاد باشد و روغن خوردگی هم سطحی باشد به کمک یک تراشکار حرفه ای میتوان با تراش سطحی مشکل را بر طرف نمود.

    3. ناشناس گفت:

      نه اون برق ناخن خودش مواد شیمیایی

    4. ناشناس گفت:

      سلام ، من یک فیروزه دارم مرده بود برای زنده شدنش گذاشتم تو نمک دریا ، حالا از چند جا سوراخ های ریزی درآورده، چرا سوراخ شده، چکارش کنم

    5. شرف آنلاین گفت:

      باسلام و احترام
      روش احیا این نیست.
      مشکلی هم که فرمودید باید از نزدیک توسط یک کارشناس بررسی شود.

    6. شرف آنلاین گفت:

      باسلام و احترام
      ایده جدیدی است که ازمایش نشده است و توصیه میکنیم این کار را انجام ندهید. ولی میتوانید روی یک فیروزه ارزان قیمت اینکار را انجام دهید و تست کنید بعد از آن در تماس با روغن قرار دهید و بررسی کنید که به مشکل خواهد خورد یا خیر

    7. آرام گفت:

      من روی یک سنگ فیروزه امتحان کردم خراب نشد اما میخوام بدونم خاصیتش رو از دست نمیده؟

  18. ناشناس گفت:

    سلام من ۲سال پیش یه سنگ فیروزه گرفتم ۴۰۰ هزار حالا بعد دو سال بردم بفروشم گفتن این چون پشتش سنگه فیروزه نیست بی ارزش هست ایا این درسته

    1. شرف آنلاین گفت:

      باسلام و احترام
      خیر، هرچه گوشت سنگ بیشتر و خلوص بالاتری داشته باشد قیمت بیشتری دارد اما اینکه پشت سنگ خاکه باشد دلیل بر بی ارزشی آن نیست.

  19. سید افراسیاب شیرمردی گفت:

    با سلام
    یه سنگ فیروزه خریدم البته رو انگشتر هست. نگینه فیروزه دورش ابی اسمونی وسطش به رنگ سفیده خواستم ببینم مرده یا زنده است دودلم

    1. شرف آنلاین گفت:

      باسلام و احترام
      خیر دلیل بر مرده بودن نیست. در حالتی که در تماس با چربی باشد به رنگ سبز تغییر پیدا می کند.

  20. لیلا گفت:

    سلام من یک انگشتر فیروزه دارم..بخشی از کناره و پشت نگین زبر شده و تقریبا به سفیدی میزنه..به نظر شما علت چیه…نگین تقلبی بوده؟
    ممنون

    1. ناشناس گفت:

      فیروزه مرده را چطور زنده کنیم

    2. شرف آنلاین گفت:

      باسلام و احترام
      در اکثر مواقع کاری نمیتوان کرد فقط اگر خیلی روغن خوردن سطحی باشد یک فیروزه تراش حرفه ای میتواند به طور سطحی نگین را تراش و جلا بزند.

    3. شرف آنلاین گفت:

      باسلام و احترام
      دلیل خوبی برای تقلبی بودن نیست. بایستی بررسی بیشتر شود.

  21. سیاری گفت:

    سلام من انگشتری با سنگ فیروزه شجر دارم مدت کوتاهیست خریده ام ،به نظرم رسیده پشت سنگ حالت خوردگی و نامنظمی ایجاد شده روی آن مشلی ندارد ، علتش چیست وآیا راهی برای کنترل آن هست ؟ سپاس

    1. شرف آنلاین گفت:

      باسلام و احترام
      غالبا پشت سنگ فیروزه دارای نامنظمی، خاک و ناصاف است که طبیعیست.

    2. ناشناس گفت:

      سپاسگزارم

  22. حامد گفت:

    سلام بنده ۳ ماهه حمله تنفسی دارم این انگشترم تو دستم بود تا امروز فهمیدم خواصش چیه در اوردم نگین ب قلبم و ریه ای ک درد میکرد مالیدم بطور باورنکردنی دردم از بین رفت اخه مگه میشه ی نگین اینقدر قوی باشه چجوری اخه درد رو ساکت کرد داروهامم نتونستن درد قلبم و ریه رو خوب کنه این چند ماه تا این فیروزه بسیار قدیمی قدمت دار ک نمونه رکاب نادری هم داره ک کل سایت ایران گشتم ندیدمش .. یعنی خواصش برای درد همون لحظه هستش درسته چون ۵ دقه هم نشد خوب شدم

    1. حمیدرضا گفت:

      بله ،چرا که نه؟
      از آنجایی که هر احساس منفی در بدن در یک ارگان خاص قرار میگیرد و جایگاه غم در ریه ها می‌باشد و سنگ فیروزه یک سنگ محافظت کننده است و انرژی های منفی شخص را به خودش جذب میکنم و شادی آور است و باعث تقویت قلب ،ریه ،گردش خون و … میشود به احتمال زیاد انرژیهای منفی( نه عامل فیزیکی ) شما را جذب کرده و با انرژی دادن به ریه ها و قلب و ایجاد شادی و آرامش باعث درمان بیماری شما شده است

    2. شرف آنلاین گفت:

      باسلام و احترام
      خوشحالیم و امیدواریم هرچه زودتر سلامتی کامل را به دست بیاوردید.

  23. قاسم حیدری گفت:

    سلام من یدونه فیروزه خیلی قدیمی دارم که وقتی خریدمش روش مثل رگه سیاه رگه های سبزی دارن آیا این رگ سبزها طبیعی هستن یا بر اثر چربی فیروزه مرده

    1. شرف آنلاین گفت:

      باسلام و احترام
      هم می تواند طبیعی باشد هم ممکن است بر اثر تماس با چربی باشد. بایستی از نزدیک بررسی شود.

  24. حمید گفت:

    سلام من یه فیروزه نیشابور خریدم مغزه سنگه نور رد میکنه ایا نوع محک نور رد میکنه یا احیاس

    1. شرف آنلاین گفت:

      باسلام و احترام
      اساسا فیروزه نور را عبور نمی دهد.

  25. ناشناس گفت:

    سلام در مورد سنگ احیا شده نوشتید ولی توضیح ندادید دقیقا یعنی چی و چه کاری روی سنگ صورت میگیره

    1. شرف آنلاین گفت:

      باسلام
      یکسری عملیات بهسازی برای زیباتر شدن سنگ است.

  26. سیامک گفت:

    سلام من بهمن ماهی هستم منظورتان از سنگ ماه فرعی متوجه نشدم ممنون میشم توضیح بدین و مشکل مالیمو درست میکنه. ؟

    1. شرف آنلاین گفت:

      باسلام و احترام
      در بحث سنگ های ماه تولد، برای هر ماه یک سنگ اصلی و چند سنگ جایگزین یا فرعی معرفی شده است اما توصیه می‌شود برای افزایش رزق و روزی مطابق آنچه در احادیث آمده از نگین هایی همچون عقیق استفاده بفرمایید.

  27. سید سعید موسوی گفت:

    سلام وقت بخیر : منظور از سنگ فیروزه مرده چیست و و لکه های طلایی رنگ که داخل سنگ فیروزه است چیست

    1. شرف آنلاین گفت:

      با سلام و احترام
      در همین مقاله درمورد سنگ مرده صحبت شده است لطفا مطالعه بفرمایید.
      رگه های طلایی وجود ناخالصی است که سنگ را زیباتر می‌کند اما برخی به اشتباه می‌گویند طلا است.

  28. ناشناس گفت:

    با سلام احترام یه سوال داشتم انگشتر فیروزه توضیح داده شده در روایات و احادیث ولی من فیروزه به شکل گردنبند دارم مورد قبول هست؟ ‌

    1. شرف آنلاین گفت:

      بی تاثیر نیست.

  29. علی گفت:

    در روایات معصومین منظور از فیروزه فیروزه عجمی یا شجری

    1. سید سعید موسوی گفت:

      سلام سلام خسته نباشی وقت بخیر سنگ فیروزه مرده راهی برای زنده کردن او هست یا دیگه اصلاً ارزشی ندارد من شنیدم میگن به مرغ بدهید که بخورد بعد از مرغ خارج شد درست میشود و خواص آن بر می گردد این موضوع صحت دارد یا نه منتظر جواب شما هستم

    2. ناشناس گفت:

      سلام وقت بخیر من یه عدد فیروزه شجر دارم.قبل از استفاده کلا ابی بود و خیلی رنگ زنده ای داشت الان از وقتی تو گردنم میندازم. حدود ۳ ماه هست. بعضی از نقاط سنگ تغییر رنگ داده و ب رنگ سورمه ای در اومده. من خیلی مراقبت کردم ازش هیچ گونه مواد شیمیایی و حتی اب بهش نزدم.

    3. شرف آنلاین گفت:

      به رنگ سورمه ای یا سبز؟! اگر سبز است به علت تماس با چربی بود ولی رنگ سورمه ای که فرمودید باید بررسی شود.

    4. شرف آنلاین گفت:

      باسلام و احترام
      بنظر درست نمی‌آید. اگر روغن خوردن سطح سنگ اندک و سطحی باشد با کمی تراش سطحی درست می‌شود.

    5. شرف آنلاین گفت:

      تفاوتی ندارد. در واقع به نوع عجمی یا شجری ان اشاره ای نشده است.

  30. ناشناس گفت:

    سلام فیروزه عجمی فقط در ایران یا نه

    1. شرف آنلاین گفت:

      خیر به طور کلی فیروزه ای رو که رگه ندارد عجمی گفته میشه

  31. احمدی گفت:

    باسلام من یک انگشتری دارم فیروزه برنگ سبز بهم میگن این نگین مرده ایا صحت دارد؟

    1. مهرزاد گفت:

      با سلام شنیدم میگن گلاب اصل واسه احیای فیروزه خوبه آیا واقعیت داره ؟

    2. شرف آنلاین گفت:

      اگر ابتدا آبی بوده است و الان سبز شده احتمال زیاد بله مرده است. اگر از ابتدا سبز بوده و تغییر رنگی نداشته است مشکلی وجود ندارد.

    3. ناشناس گفت:

      فیروزه احیا شده خواصی که تو روایات گفته شده رو داره ؟؟؟؟

  32. حسبن گفت:

    سلام فرق بین فیروزه امریکا با نمونه مصر و نیشاپور در چی هست ممنونم

    1. شرف آنلاین گفت:

      غالب تفاوت در شکل ظاهری، رنگ، گوشت سنگ و طرح شجر روی فیروزه است.

  33. دانیال گفت:

    سلام و ارادت … من تازگیا فیروزه خریدم ولی یه قسمتی از اون رنگ متمایل به سبز داره مشکلی نداره

    1. شرف آنلاین گفت:

      باسلام و احترام
      درصورتی که سبزی سنگ فیروزه مربوط به خود نگین هست و از ابتدا بوده خیر هیچ مشکلی ندارد ولی درصورتی که بر اثر تماس با روغن رنگ آن به سبزی گراییده است یعنی فیروزه مرده است. و ارزش آن کمی کاسته می شود.

    2. احمدی گفت:

      مگه فیروزه سبز هم داریم؟ چجوری بفهمیم که خود سنگ سبز بوده یا بر اثر تماس با مواد شوینده و….سبز شده و مرده؟

    3. شرف آنلاین گفت:

      باسلام و احترام
      بله سبز هم وجود دارد.
      فیروزه سبز تقریبا یکدست است ولی اگر براثر تماس با روغن سبز شده باشد همان ناحیه تغییر رنگ خواهد داشت و با رنگ اطراف خود تفاوت خواهد داشت که نشان این است سنگ اصطلاحا مرده است. همچنین رنگ سبز ایجاد براثر تماس با روغن یک رنگ غیر زیبا است که مشابه کپک زدن است.

  34. ش گفت:

    آیا برای تاثیرگذاری حتما باید متولد آذر بود؟

    1. شرف آنلاین گفت:

      باسلام و احترام
      خیر ضرورتی ندارد.

    2. ناشناس گفت:

      فیروزه این همه خواص داره و تاج ناصرالدین شاه هم اون همه فیروزه داشت چرا پس آدم نرمالی نبود ؟ کشور رو به باد داد ؟

    3. شرف آنلاین گفت:

      به هرحال قرار نیست که یک نگین معجزه کند و همه امور را سامان دهد.

  35. مهدی گفت:

    با سلام
    اگر من بخواهم گردنبندی از فیروزه سفارش بدهم چگونه باید از برخورد عرق با آن جلوگیری کنم در واقع آیا شما میتوانید چیزی مانند اسپری بی رنگ روی آن بزنید که فیروزه دچار تغییر رنگ نشود؟ لطفا راهنمایی نمایید با تشکر

    1. شرف آنلاین گفت:

      باسلام و احترام
      امکان ساخت گردنبند فیروزه به طوری که از پشت با پوست بدن در تماس نباشد هست. برای روی نگین های خطی که اسامی جلاله دارند از لاک برق ناخن استفاده میکنیم که در تماس با پوست نباشد ولی تابحال برای فیروزه استفاده نشده است. عرق بدن اگر دارای چربی زیادی باشد برای فیروزه مضر است.

  36. مهدی گفت:

    فیروزه چند ساله دارم روش خیلی خط افتاده بعدشم من مثل فیروزه خودم ندیدم تا حالا مثل سکه ایی که ذوب شده و پیچ خورده و وسطش ی سوراخ خیلی ریز داره ایا ارزش مالی دارد

    1. نیما گفت:

      نیما هستم
      آیا فیروزه احیاء شده(مثلا نگین انگشتر) هم اگر در معرض مواد چرب قرار بگیرد به شکل اتفاقی و نه مدام رنگش تغییر میکند؟

    2. شرف آنلاین گفت:

      باسلام و احترام
      باید از نزدیک بررسی شود. ابعاد، رنگ، پاکی و … در قیمت گذاری موثر است.

  37. مسعود گفت:

    باسلام انگشتر فیروزه دارم که کنارش یکم زرد شده آیا مال خود سنگه یا کوتاهی من برای گم کردنش چکار کنم ممنون از شما بزرگوار

    1. شرف آنلاین گفت:

      باسلام و احترام
      درصورتی که قبلا اون قسمت سنگ فیروزه آبی بوده و الان تغییر رنگ به سبز و زرد داده است نشانه تماس با روغن است ولی اگر از ابتدا کمی همین زردی رو داشته (یعنی رگه و خاکه های خود سنگ باشد) پس کوتاهی از شما نیست و هیچ مشکلی ندارد.
      متاسفانه درصورتیکه روغن خورده باشد عملا راه زیادی برای از بین بردن مشکل نیست. مگر اینکه به کمک یک تراشکار ماهر کمی از این زردی تراش داده شود که از گوشت و ابعاد سنگ کاسته خواهد شد.

  38. سینا گفت:

    با سلام آیا فیروزه های شما دارای شناسنامه استخراج از معادن نیشابور هستند یا نه ؟
    سوال دوم این که آیا امکان تقلب در شناسنامه سنگ ها وجود دارد؟
    سوال اخر این که چرا قیمت این سنگ از ۲۰۰ هزار تا چند میلیون است تفاوت های اصلی چی هستن؟

    1. شرف آنلاین گفت:

      باسلام و احترام
      هر سنگی که از شرف آنلاین خرید بفرمایید امکان صدور شناسنامه دقیق و معتبر از طریق آزمایشگاه های گوهرشناسی هست. اگر فیروزه رو هم بخواین شناسنامه اصالت نیشابوری بودنش رو با هزینه مشتری صادر میکنیم.
      درصورتی که شناسنامه را یک آزمایشگاه گوهرشناسی صادر کند خیر جای تقلب نیست.
      بله دقیقا درست فرمودید. این متغیر بودن قیمت مربوط به چند عامل هست. اندازه و ابعاد، میزان صاف و پاک بودن سنگ، گوشت سنگ و همچنین رنگ آبی پر رنگ در تعیین قیمت بشدت تاثیر گذار است.

  39. حسین مشهدیان گفت:

    فیروزه بدون یه خال میخوام

    1. شرف آنلاین گفت:

      باسلام و احترام
      موجود هست لطفا با بخش پشتیبانی در ارتباط باشید تا نمونه ها و قیمت رو خدمتتون ارسال کنیم.

  40. احمدرضا گفت:

    باسلام.خواستم عرض کنم بنده متولد آبانماه هستم آیا بنده میتونم از سنگ فیروزه استفاده کنم یاخیر؟

    1. ناشناس گفت:

      چرا که ن همه ادم ها میتوانند از فیروزه استفاده کنند من هم ابانی هستم و فیروزه دارم اثرش هم دیدم

    2. شرف آنلاین گفت:

      باسلام
      خیر متاسفانه
      توپاز سنگ اصلی متولدین آبان است و برخی از سنگهای فرعی این ماه نیز یاقوت سرخ، آمیتیست و گارنت هستند.

  41. رحمتی گفت:

    سلام ممنون خسته نباشید آیا سنگ فیروزه برای استفاده دارویی هم خوبه منظورم سنگ درمانی؟

    1. شرف آنلاین گفت:

      باسلام
      بله قطعا، این گوهر برای گلو درد، التهابات ریوی، دردهای عضلانی، سردردها و … خواص بینظیری دارد که در بحث سنگ درمانی به این موضوع پرداخته میشه

    2. علیزاده گفت:

      چطور واس دارو میشه ازش استفاده کرد

    3. ناشناس گفت:

      سلام برای بهره بردن از خواص و نیروهای سنگ فیروزه حتما باید این سنگ به عقد صاحبش در بیاد یا نه ؟ یا کلا این قضیه الکی و خرافات است؟

    4. شرف آنلاین گفت:

      باسلام و احترام
      خرافات است.

  42. امیرمحمد حسینی گفت:

    سلام سنگ فیروزه الماس تراش هم دارید

    1. شرف آنلاین گفت:

      باسلام
      متاسفانه امکان الماس تراش کردن فیروزه وجود ندارد ولی ایده جالبی بود 🙂

  43. abbas askarzadeeh گفت:

    سلام من ی انگشتر با سنگ فیروزه سبز رنگ خیلی درشت و قشنگ داشتم ی ترک روش بود از دستم افتاد از همون ترکه سنگش دو قسمت شد ، ب نظرتون ب خاطر شکسته شدن سنگ خواصشو از دست میده یا مشکلی نداره چسبش بزنم ؟

    1. ناشناس گفت:

      سلام خسته نباشین فیروزه دارای رنگ یا لکه طلایی در داخلش از خاص بودنش و از نظر قیمتی یا اصل بودن نبودن تاثیری دارد ؟ خرداد ماهی هم میتوانند استفاده کننن

    2. شرف آنلاین گفت:

      باسلام و احترام
      وجود ناخالصی ها و اینکلوژن هایی نظیر حدید و پیریت در سنگ فیروزه باعث ایجاد رگه های طلایی می‌شود که به زیبایی نگین می‌افزاید و در مواردی باعث افزایش قیمت آن می‌گردد.

    3. شرف آنلاین گفت:

      با سلام و احترام
      خیر هیچ یک از خواصش از بین نمی رود. لازم نیست مجددا هزینه کنید. همان سنگ را مجددا استفاده نمایید.

  44. حسن محبی گفت:

    فیروزه احیا شده که توی بازار وجود داره واقعا اصل هست یا نه؟

    1. شرف آنلاین گفت:

      باسلام
      بله نگین های احیا شده اصل و معدنی هستند ولی روی آن ها بهسازی هایی انجام شده تا خوشرنگ تر و زیباتر به نظر آیند. قیمت این نگین های احیا شده کمتر از نوع بدون بهسازی هست. برای تشخیص احیا شده ها روش هایی هست ولی اکثرا خود فروشنده ها اعلام می کنند که فیروزه احیا شده است یا خیر.

  45. علوی گفت:

    درمورد فیروزه کرمان هم مطلب بذارید

    1. ناشناس گفت:

      سلام ببخشید سنگ اصل از کجا بخریم؟

    2. امید گرمابی گفت:

      من خودم اهل فیروزه نیشابورم
      خواستی میرم خود معدن و از اونجا لوکیشن آنلاین میفرستم
      جهت خرید

    3. شرف آنلاین گفت:

      باسلام و احترام
      لطفا به لینک محصولات فیروزه مراجعه نمایید.

    4. شرف آنلاین گفت:

      باسلام و احترام
      مطالبی که ارائه شده کلی هست و مربوط به فیروزه شهر خاصی نیست. ولی در صورت لزوم به طور اختصاصی در مورد فیروزه کرمان هم مطالبی بیان خواهد شد.

نظر دهید؛ ضمنا اغلب سوالات را در کمتر از چند ساعت پاسخ می دهیم.

پر کردن بخش 'ایمیل' اختیاری است.