شناخت سنگهای قیمتی و خواص آن‌ها

لعل و همه چیز درباره آن + خواص لعل + بررسی کامل سنگ لعل بدخشان

garnet-stone11 لعل و همه چیز درباره آن + خواص لعل + بررسی کامل سنگ لعل بدخشان

در این مقاله سعی شده تمام اطلاعات مرتبط با سنگ لعل و ویژگی های آن به صورت کامل بررسی شود. خواص لعل، روش تشخیص و قیمت گذاری، شناخت معادن و ذخایر آن (مخصوصا لعل بدخشان)، ترکیبات تشکیل دهنده، نمونه های ارزشمند و قیمتی، ارتباط آن با دوران کهن، مشاهده اولین نگین و منطقه‌ی کشف آن و همینطور جایگاه این سنگ قیمتی و ارزشمند در زبان و ادب فارسی مطالبی است که در این مقاله به آن‌ها می‌پردازیم.

با شرف آنلاین همراه باشید…

12210-gem-stone-icon فروشگاه اینترنتی سنگ و انگشتر نقره سنگ لعل چیست؟

در بازار لعل (spinel) و سنگ گارنت (garent) را عملا یک سنگ می‌دانند چرا که تشخیص سنگ لعل از سنگ گارنت بسیار سخت می‌باشد. به طور کلی می‌توان لعل را نوع با کیفیت‌تر گارنت دانست که در عین حال بسیار کمیاب‌تر می‌باشد. همه خبرگان نگین های جواهری در پی این گوهر هستند و با وجود اینکه به اندازه نگین و انگشتر یاقوت قرمز شناخته شده نیست، اما علاقه‌مندان خود را دارد و به گونه‌ای می‌توان گفت تاجران گوهر های قیمتی و گران‌بها و گردآورندگان همیشه در جستجوی آن هستند که این سنگ قیمتی را در کلکسیون خود داشته باشند. اما ویژگی های سنگ لعل چیست که به این اندازه آن را محبوب و دوست داشتنی کرده‌است.

انگشتر لعل قرمز چیست

انواع مختلف آن دارای نام‌های تجاری و علمی متفاوتی است و این تفاوت به خاطر تنوع در رنگ‌ها و گونه‌های این دسته از سنگ‌ها می‌باشد. در فرهنگ دهخدا به گفته منابع قدیمی آمده که: سنگی نازک با سرخی درخشان و از یاقوت سست‌تر و نرم‌تر است. در دوران گذشته این نگین شناسایی نشده بوده‌است و به همین علت در کتب و نوشته‌های تاریخی کمتر از آن نام برده شده‌است و پس از آن در کوه لعل بدخشان یافت شد. در مسیر آذربایجان نیز معدن وجود دارد اما سنگ لعل آن نارسیده است و رنگ تیره‌ای با کبودی زنده دارد، بدین سبب قیمت سنگ لعل این منطقه ارزش زیادی ندارد. این نگین که در واقع همان سنگ اسپینل می‌باشد از آلومینات منیزیم ساخته شده و رنگ قرمز آن به علت وجود کروم و آهن در نگین بوده، سختی این گوهر به میزان ۸ مقیاس موس (الماس 10 و یاقوت 9) و با شبکه ای بلوری مکعب شکل و مثل الماس است.

سنگ لعل راف قرمز

12210-gem-stone-icon فروشگاه اینترنتی سنگ و انگشتر نقره انواع رنگ لعل

رنگ های مختلفی را دارا می‌باشد، سرخ و زرد و غالبا سبز و بنفش و مرغوب‌ترین گونه آن لعل سرخ بدخشانی است. به هر میزان رنگ این گوهر به سمت صورتی های روشن (پیازی) یا قرمزهای گارنتی کمرنگ شود، از بها و قیمت سنگ لعل سرخ نیز کاسته می‌شود. این گوهر به شکل  رنگ آبی سیر که بنام آبی کبالت (cobalt blue) شهرت دارد نیز یافت می‌شود. همینطور دیگر رنگ های این نگین با ارزش  به صورت بنفش، صورتی (پیازی)، سبز -آبی، نقره ای، سرخ، برنز و نارنجی می‌باشد. به علاوه اینکه یک نمونه گوهر مشکی هم در تایلند و استرالیا وجود دارد.

بررسی کامل سنگ لعل

12210-gem-stone-icon فروشگاه اینترنتی سنگ و انگشتر نقره تفاوت لعل و یاقوت در چیست؟

راز بزرگ سنگ لعل چیست؟ جواب این سوال این است که این گوهر در بررسی های گوناگون در مقابل یاقوت سرخ (ruby ) و یاقوت کبود (sapphire) ارزش کمی ندارد و با آن ها برابر است. با این تفاوت که یاقوت سرخ به مقدار کمی سخت تر از این گوهر بوده (سختی یاقوت به میزان ۹ در برابر سختی ۸ لعل) و این گوهر نیز در مقایسه با یاقوت سرخ دارای خال های کمتری بوده و حرارت و درخشش بیشتری نیز دارد.

این گوهر به به ندرت حرارت دهی یا بهبودبخشی می‌شود؛ به این صورت که کمتر روش بهبودبخشی شناخته شده و موثری برای بهبود رنگ یا شفافیت آن وجود دارد. امروزه میتوان گفت تقریبا هر یاقوت سرخ مقرون به صرفه ای به شکل های مختلفی بهبود بخشی شده‌است. البته این نکته نیز حائز اهمیت است که از آنجایی که این نگین تک انکساری می‌باشد و یاقوت سرخ انکسار مضاعف دارد، رنگ اولیه در لعل سرخ، خالص تر، بهتر و شدیدتر از رنگ های قرمز موجود در اغلب گونه های یاقوت سرخ بنظر می‌رسد. برای مطالعه بیشتر درباره سنگ یاقوت کلیک کنید.

تفاوت هاب یاقوت سرخ با گارنت قرمز

12210-gem-stone-icon فروشگاه اینترنتی سنگ و انگشتر نقره بررسی علمی و ترکیبات

ترکیبات سنگ لعل چیست؟ سنگ لعل با ترکیب شیمیایی Mg3Al2(SiO4)3 و وزن مخصوص ۳٫۶۰ تا  ۴٫۵ در رنگ و جلوه های گوناگونی مشاهده می‌شود. این گوهر زیبا دارای کلیواژی ناقص است. دارای خصوصیت چند رنگی و فلورسانس نیست و شکست دوگانه فقط در گونه رودالیت (Rhodolite) مشاهده شده‌است. ساختار کریستالی آن ایزومتریک می‌باشد که در قالب ها و صفحاتی به صورت لوزی و یا دوازده سطحی دودکاهدرون و یا صفحاتی به شکل ذوزنقه دوازده سطحی می‌باشد.

سنگ لعل برخلاف نگین الماس بدون هرگونه شکافی است و به شکل بلور های هشت وجهی به وجود می‌آید، به دلیل پراکندگی این گونه بدست آمده رنگ آتشین زنده دارد و میزان رنگ آن به علت حقیقت تک انکساری اش است، اغلب گوهرهای قیمتی و گرانبها انکساری دو چندان دارند و در این میان فقط سنگ لعل، الماس و نگین و انگشتر گارنت این خصوصیت را دارند و حتی در انگشتر یاقوت سرخ و انگشتر یاقوت کبود نیز این ویژگی وجود ندارد.

اسپینل به صورت کلی به عنوان یک ماده معدنی دگرگونی در سنگ آهک پدید می‌آید. این نگین جواهر را در چاله های شن و ماسه و به صورت سنگ های ریز شده، مشاهده کردند. اسپینل در حال حاضر در مرتبه اول در برمه، سریلانکا، تانزانیا و تاجیکستان و بیشتر به همراه کروندوم” corundum” استخراج می‌شود. گوهر های درشت خیلی نادر و کمیاب هستند؛ یک سنگ لعل برمه ای به وزن ۱۰ قیراط، عملا وجود ندارد (اغلب یاقوت های سرخ مناطق برمه، کمتر از ۲ قیراط هستند، اما بعضی از نگینهای یاقوت سرخ بزرگتر هم دیده شده‌اند که از تانزانیا ریشه می‌گیرند)

دسته بندی محصولات مرتبط

بر روی دسته بندی ها کلیک کنید تا محصولات مورد نظر را مشاهده نمایید

انگشتر یاقوت سرخ (276)

انگشتر گارنت (228)

گردنبند یاقوت سرخ (100)

گردنبند گارنت (67)

دستبند یاقوت سرخ (31)

دستبند گارنت (16)

نیم ست یاقوت سرخ (25)

نیم ست گارنت (41)

12210-gem-stone-icon فروشگاه اینترنتی سنگ و انگشتر نقره سنگ لعل بدخشان افغانستان

در رابطه با سنگ لعل بدخشان افغانستان باید گفت ولایت بدخشان در منطقه شمال شرق افغانستان یکی از بهترین، سرسبزترین و غنی‌ترین ولایت های این کشور به شمار می‌آید که به علت معادن لعل بدخشان ، لاجورد، طلا و زمرد در سراسر جهان از شهرت بسیار زیادی برخوردار است.

صاحب آنندراج می‌گوید: معدن آن پنهان بود تا در زمان حکومت اوایل عباسیان در منطقه ختلان زلزله‌ای عظیم و بسیار مهیب رخ داد و کوه سکنان فرو پاشید، که این نگین یافت شد و آن را گونه های زیادی می‌باشد: رمانی و پیازی و تمری و لحمی و عنابی و بقمی و ادریسی و دوشابی و عقربی و سنگ لعل پیکانی و قطبی و مرغوب ترین آن عقربی است و بعد از آن پیازی و سپس تمری و رمانی و پیکانی، نگینی که آن را به صورت پیکان تراش دهند و زنان آن را گوشواره سازند و ناب از ویژگی های این گوهر است. حکیم مؤمن طبیعت این نگین را در گرمی و سردی معتدل متمایل به حرارت برشمرده است.

سنگ بدخشان لعل افغانستان

12210-gem-stone-icon فروشگاه اینترنتی سنگ و انگشتر نقره خواص لعل برای بدن

امروزه این گوهر در مناطق زیادی از جهان یافت می‌شود که لعل بدخشان افغانستان، برمه و تانزانیا جزو معروف‌ترین‌های آن است. با توجه به موقعیت هر نقطه جغرافیایی، گوهر به دست آمده از آن منطقه حاوی خصوصیات ظاهری و فیزیکی گوناگونی می‌باشد ولی خواص سنگ لعل در همه انواع آن مشابهت‌های زیادی دارد. اما مهم ترین خواص سنگ لعل چیست؟ این نگین ها به علت گوناگونی در رنگ خواص درمانی متفاوتی دارند. با توجه به رنگ درمانی به وسیله سنگها و گونه آنها به بیان خواص لعل می‌پردازیم.

خواص سنگ لعل برای بدن چیست

مهم‌ترین خاصیت سنگ لعل این است می‌تواند به بدن در دوره نقاهت کمک نماید و موجب این شود که بر بیماری یا خستگی غلبه کند. همچنین در کتب ایران باستان آمده است که گردنبند لعل موجب محافظت از دردهای سینه و دل می‌شود. در تنسوخ نامه نیز روشی خاص برای استفاده از این گوهر پیشنهاد شده که باعث دفع زردی چهره می‌شود. دیگر خواص لعل در زیر آمده است:

*افزایش دهنده اعتماد به نفس

*برطرف کننده ی سردرد

*درمان ناتوانی جنسی

*برای بیماری های قلبی مفید است و در تصفیه خون و فشار خون نقش موثری دارد

*مانع از انعقاد خون در عروق می‌شود

*از ابتلا به بیماری های ویروسی و واگیردار و خطرناک جلوگیری به عمل می‌آورد

*درمان و بهبود اختلالات قاعدگی و درمان سرطان از خواص سنگ لعل می‌باشد

*نشاط آور و نیروبخش است و شجاعت را زیاد می‌کند

سنگ های گارنت بسیار شفاف و ارزشمند

12210-gem-stone-icon فروشگاه اینترنتی سنگ و انگشتر نقره خواص لعل در منابع و باورهای کهن

در زمان های گذشته اعتقاد داشتند که گردنبند لعل که شباهت زیادی هم با گردنبند گارنت دارد در شب قادر است ترس را از بین ببرد و یا کشیدن آن روی چشم موجب براقی و درخشش چشمان و تقویت بینایی می‌شود. در گذشته این نگین به عنوان یک جادو و سحر برای مسافران استفاده می‌شد. این نگین سنگ ماه تولد دی ماه می‌باشد. این سنگ به عنوان گوهری محافظت کننده در برابر هر گونه فاجعه و پیش آمدی است که مسافران ممکن است در پیش راه خود با آن رو به رو شوند. در گذشته بر این باور بودند که از خواص لعل این است که فردی بیست جو از سنگ لعل با خود  به همراه داشته باشد از اتفاقات مخربی مانند لقوه و جذام و برص و صرع و قولنج ایمن باشد.

خواص سنگ لعل در منابع قدیمی

12210-gem-stone-icon فروشگاه اینترنتی سنگ و انگشتر نقره تشخیص سنگ لعل اصل

برای تشخیص سنگ لعل اصل بایستی مقداری آشنایی با سنگ یاقوت داشته باشید. سنگ لعل برخلاف یاقوت دارای شفافیت بسیار بیشتری است. شفافیت و درخشش و نداشتن ترک در آن از روش های تشخیص سنگ لعل اصل می‌باشد. اما در ادامه چند روش تخصصی دیگر را نیز بررسی میکنیم:

1- وجود حباب و اینکلوژن:

در نمونه های مصنوعی معمولا حباب یا نشانه‌های ذوب فلاکس قابل مشاهده است ولی در نوع طبیعی ناخالصی و اینلکلوژن به راحتی یافت می‌شود.

2- وجود آهن:

در نوع طبیعی به علت وجود آهن واکنش بسیار ضعیفی به آهنربا دیده می‌شود اما نوع مصنوعی اینگونه نیست.

3- وزن مخصوص:

لعل طبیعی دارای وزن مخصوص 3.6 اما در نوع سنتتیک وزن مخصوص حدود 3.65 است. اما به این نکته هم توجه داشته باشید که در نوع طبیعی عنصر روی می‌تواند وزن مخصوص را تا 4.5 نیز بالا ببرد اما نوع مصنوعی غالبا در همان عدد 3.65 است.

12210-gem-stone-icon فروشگاه اینترنتی سنگ و انگشتر نقره مهم‌ترین معادن در ایران و جهان

حداکثر میزان ذخایر سنگ لعل در کشورهای آمریکا، هند، چین و استرالیا می‌باشد. معروفترین ها نیز در بدخشان افغانستان و برمه است. یکی از بزرگترین گوهر های  یافت شده در جهان در کشور نروژ می‌باشد که ۳۵۰۰۰ کیلوگرم وزن و ۲٫۳ متر ارتفاع دارد. در سال ۲۰۰۹ نیز یک بلور بسیار خاص و منحصر به فرد و همینطور شاید بزرگترین نگین ساووریت به وزن ۳۲۵٫۱۴ قیراط با رنگی مرغوب در منطقه ای در شرق آفریقا یافت شد. در کشور ما ایران پتانسیل بسیار بالایی از این نگین ارزشمند وجود دارد که آن را می‌توان غالبا در اسکارن، گرانیت، پگماتیت، شیست و هورنفلس مشاهده کرد و از گونه گروسولار، اسپسارتین، آلماندین و آندرادیت می‌باشند.

منابع مهم سنگ گارنت را بدانید

از برجسته ترین قسمت های دارای ذخایر آن در کشور می‌توان به بابانظر تکاب، کوه گبری در رفسنجان، آذربایجان، باغ برج در کرمان، خراسان، همدان و مناطق مختلف دیگری اشاره نمود. پس به عبارتی اگر اکتشاف اصولی و مدیریت استخراج صحیحی صورت پذیرد می‌تواند موجب اشتغال و سودآوری بالایی در کشور گردد. در کشور افغانستان معدن یاقوت که به لعل بدخشان افغانستان شهرت دارد و از سال‌ های گذشته تا به حال به شهرت رسیده، در منطقه غران ولسوالی اشکاشم ولایت بدخشان قرار گرفته است. سنگ لعل بدخشان افغانستان از جمله گونه گارنت می‌باشد. سال‌‌های قبل سنگ های معدن ولایت بدخشان، به وسیله چکش و کلنگ استخراج می‌شد و امروزه نیز این معدن، به صورت رسمی و غیررسمی مورد استفاده و بهره برداری قرار می‌گیرد.

12210-gem-stone-icon فروشگاه اینترنتی سنگ و انگشتر نقره وضعیت قیمت سنگ لعل در بازار

قیمت سنگ لعل را بدانید

قیمت هر قیراط سنگ لعل در بازارهای جهانی بسته به رنگ، کیفیت، وزن و محل استخراج متفاوت است و در وزن‌های کم زیر 5 قیراط غالبا قیمت متغیری بین 3 تا 1500 دلار به ازای هر قیراط لعل دارا می‌باشد. این نگین به طور معمول ۲۰ الی ۵۰ درصد ارزش یاقوت سرخ است و همین مسئله موجب شده که این نگین، گوهر فوق العاده باارزش و گرانبهایی در بازار شود و قیمت نگین های خوب آن بطور سالانه در حال افزایش است.

قیمت سنگ لعل در جهان رو به افزایش است. با توجه به ویژگی های این سنگ و سخت در دسترس بودن ذخایر این گوهر در جهان، نگین های موجود در بازار بسیار محدود است و این سنگ معمولا در سایز های کوچک قابل مشاهده است. اما گونه هایی با اندازه و وزن بیشتر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند و یکی از عوامل افزایش قیمت سنگ لعل  می‌باشند. انواع کمیاب این گوهر با رنگ خاص و سایز بزرگ (بالای 10 قیراط) بسیار ارزشمند است و تا قیمت ده هزار دلار برای هر قیراط نیز معامله می‌شوند. بطور معمول شفافیت بیشتر و کیفیت و رنگ خاص (به ویژه رنگ سرخ و صورتی) باعث افزایش قیمت سنگ لعل بدخشان و بطور کل انواع دیگر این سنگ می‌شود.

باوجود زیاد بودن معادن این گوهر (از جمله سنگ لعل بدخشان افغانستان) عرضه و دسترسی به این گوهر با شکوه بسیار محدود می‌باشد و این مسئله موجب شده تا صنعت طلا و جواهر قادر نباشد بازار عرضه مناسب داشته باشد، و در نهایت به همین سبب سنگ لعل کمتر شناخته شده‌است و خواهان کمتری دارد بنابراین قیمت سنگ لعل بدخشان و انواع دیگر آن  ارزش زیادی برخوردار نیست (در مقایسه با یاقوت) بنابراین این گوهر همچنان بغالبا جزو سنگ های کلکسیونرها می‌باشد و در دسترس عموم مردم برای استفاده به صورت زیورآلات نیست.

12210-gem-stone-icon فروشگاه اینترنتی سنگ و انگشتر نقره ناصر خسرو و لعل بدخشان

سنگ مورد علاقه ناصر خسرو

عنوان کتاب ” لعل بدخشان ” از طرفی به منطقه‌ ی تبعید ناصر خسرو و از طرف دیگر به نگین مشهور لعل‌ بدخشان اشاره دارد، اما در واقع به فهم و درک خود وی از ارزش هر شخص، و فطرت انسانی و موضوعی اشاره دارد که سرانجام در زندگی آدمی مهم است. زمانی که از او سوال می‌شود که چرا در منطقه ی دوردستی مثل درّه‌ ی یمگان زندگی می‌کند، در پاسخ می‌گوید که هیچ فردی سنگ لعل بدخشان را به خاطر اینکه در معدنی آلوده جای گرفته و یا درّی را به سبب اینکه از میان صدفی لزج و ناخوشایند بر آمده است، خوار  و بی ارزش به شمار نمی‌آورد و در واقع خواص لعل و هر گوهری به منشا آن نیست. به عبارتی، محیط یا منشاء شخصی ارزش و گوهر درونی او را تعیین نمی‌کنند. با این دیدگاه، سنگ لعل بدخشان همچنین مشخص می‌کند که چه چیزی خوب است، و چه چیزی در سرشت آدمی، یعنی جان و روح، جاودان است. این مسئله برای ناصر خسرو، هم در دنیای معنوی و هم در جهان مادی کار می‌کند و در هر انسانی جان هر کسی است که مسئول حال و امید برای زمان آینده است.

12210-gem-stone-icon فروشگاه اینترنتی سنگ و انگشتر نقره جایگاه آن در ادبیات فارسی

جایگاه سنگ لعل در ادبیات فارسی

شاعران همیشه در تلاش بودند تا با شناخت سنگ ها و خصوصیات و ویژگی هایشان، از آن ها برای پیرایش اشعار خود بهره ببرند. در میان شاعران از همه بیشتر نظامی به تعداد ۱۸۶ مرتبه از واژه سنگ لعل در شعرهای خود بهره برده است.

نظامی: او این نگین را غالبا در معنای حقیقی خود استفاده کرده، یا آن را به خورشید، لب، می، چشم، تن، اشک و صورت تشبیه می‌کند. نظامی در این بیت از شعر خود، انجام دادن کار سخت و طاقت فرسا را به مراحل سخت و فشرده تشکیل شدن این سنگ تشبیه کرده است.

هر که ز آموختن ندارد ننگ دُر برآرد ز آب و لعل از سنگ

حافظ: در زمان های قدیم بر این باور بودند که اگر این گوهر را در مدت زمانی بسیار طولانی در خون جگر بگذارند، رنگ آن کیفیت بهتری پیدا کرده و همینطور موجب آبدار شدن و طراوت بخشیدن مجدد به آن می‌شود. حافظ در این باره چنین گفته است :

جای آن است که خون موج زند در دل لعل
زین تغابن که خزف می‌شکند بازارش

ابوریحان بیرونی: وی نیز در یکی از نوشته های خود در کتاب “الجماهر فی معرفه الجواهر” و عبدالله کاشانی در کتاب “عرایس الجواهر” پیرامون خواص لعل نوشتند که در برابر آتش مقاومت زیادی دارد و اگر در آتش و حرارت گذاشته شوند به رنگ سفید در آمده و هنگامی که به ندرت سرد شود به رنگ اصلی خود باز می‌گردد. همچنین نظامی در شعرش آورده :

زتابنده یاقوت و رخشنده لعل خرامنده را آتشین گشت نعل

محصولات مرتبط

به این صفحه امتیاز دهید. از شما سپاسگذاریم

76 دیدگاه در “لعل و همه چیز درباره آن + خواص لعل + بررسی کامل سنگ لعل بدخشان

  1. ناشناس گفت:

    سلام من یگ انگشتر لعل بدخشان دارم میفروشم

  2. حاج مهدی گفت:

    سلام یک قطعه لعل ۳۰ قیراطی تراش خورده دامله با خاصیت جذب اهنربایی خاص و بی مانند دارم
    کسی خواست میفروشم قیراطی ۱۰ هزار دلار

  3. عیوب گفت:

    سلام من لعل دارم از بدخشان کسی خواست درخدمتم

  4. توحید گفت:

    سلام برای من که خیلی مفید و اموزنده بود، مطالب مفیدم یادداشت کردم، فقط دنبال یک مرکز خرید و فروش معتبر جواهرات هستم، ممنون میشم کسی راهنماییم کنه، برای همه ی دوستان ارزوی عاقبت بخیری دارم در پناه حق

    1. ولط بابائی گفت:

      سلام و وقت بخیر
      من یک نگین لعل دارم به رنگ بنفش به وزن ۹ گرم و چگالی ۳،۸ میتونه طبیعی باشه چون گفتید چگالی سنتاتیک از ۳،۶۵ بیشتر نمیشه

    2. شرف آنلاین گفت:

      باسلام و احترام
      بله احتمال دارد که طبیعی باشد ولی صرفا با چگالی نمی‌توان تایید قطعی داد.

  5. گلاب مرادی گفت:

    سلام و وقت بخیر
    شما گفتین الماس ۱۰ و یاقوت ۹ و لعل ۸
    مگر زمرد چند است حالا

  6. ناشناس گفت:

    سلام یک لعل خالص ۵۰ قیراطی دارم فروشنده ام [censored]

    1. ناشناس گفت:

      خریدارم تماس بگیرید

  7. ابوالفضل گفت:

    سلام من یک لعل سرخ دارم خالص و تراش خورده هست ۱۰ گرم هست ۵۰ قیراط فروشنده ام [censored]

  8. امیر گفت:

    سلام …اگر فکر میکنید سنگ باارزشی دارید من میتونیم بفروشم براتون، لطفا پیام بدید به این شماره [censored]

    1. مهدی گفت:

      سلام من سنگ با ارزش دارم

    2. جواد گفت:

      سلامــ. من چند عدد سنگ لعل با چند رنگ دارم. لطفاً راهنمایی کنید. یاقوت هم راف دارم و زبرجد و یشم. کهربا هم دارم. [censored]

    3. عیسی شمس گفت:

      سلام لعل و یاقوت طبیعی قدیمی زیرخاکی دارم

    4. حسین ک گفت:

      ممنون از آگاه کردن کامل شما تعداد کمی ریز دانه اناری دارم

    5. محمود گفت:

      سلام من سنگ لعل دارم سفید

    6. محمدی گفت:

      سلام، قیمت هرقیراط ملانیت یا لعل سیاه چنده؟ چند عدد دارم ازش

    7. مولا گفت:

      سلام من دارم سنگهای زیادی و با ارزش شماره بده ببینی

    8. حمید رضایی گفت:

      سلام خسته نباشید
      شما حرفه سنگ فروشی دارید من مقداری سنگ ملانیت سیاه و قرمز دارم و رز کوارتز
      ممنون

    9. علی پور گفت:

      سلام یک انگشتر لعل بدخشان دارم لطف کنید تماس بگیرید

    10. سید حسین حسینی گفت:

      من دنبال انگشتر لعل هستم

    11. انعام الله حمیدی گفت:

      سلام گردنبندی از لعل و مروارید دارم مدت ۲۰ سال میشود در نزد خودم هست ولی نمیدانم اصلی هست یا جعلی و اصلی آن گرم چند هست

    12. رحمت الله اندیشمند گفت:

      سلام من با دستگاه طیف سنجی و پراش اشعه ایکس می توانم تفکیک کنم که اصلی است یا خیر اگر خواستید با این ایمیل پیام بدهید. [censored]

    13. شرف آنلاین گفت:

      باسلام و احترام
      متاسفانه با این اطلاعات امکان قیمت گذاری نیست.

    14. سمیع الله حمیدی گفت:

      یک لعل بدخشان همرا با لاجورد بدخشان دارم هر کس خریدار است به شماره وتساب به تماس شوید [censored]

    15. غلامرضا گفت:

      سلام لطفاً یه شماره بزار برای انگشتر لعل تا تماس بگیرم

    16. ناشناس گفت:

      من خریدارم افِغانم زنگ بزن

    17. ناشناس گفت:

      سلام من یه سنگ دارم لطفاً به این شماره پیام بدین [censored]

  9. عرفان گفت:

    سلام و خسته نباشید میخواستم بدونم شما زمرد پنجشیر خرید دارید

    1. Ali گفت:

      سلام وقت بخیر؛ من زمرد پنجشیر خریدارم.
      لطفا به واتساپ پیام بدید.
      [censored]

  10. وحید گفت:

    سلام من یه سنگ لعل بنفش دارم کسی خواست در خدمتم

    1. امیر گفت:

      سلام میتونیم درارتباط باشیم بابت لعلی ک دارید!؟

    2. مولا گفت:

      سلام من دارم تماس بگیر با من [censored]

    3. علی گفت:

      سلام لعل دارم از یک کیلو تا هزار کیلو لعل افغانستان موقعیت افغانستان تحویلی مشهد شاید بشه بدم رنگ پیازی بدون تراش معدنی

  11. محمد گفت:

    باسلام من لعل اصل دا رم‌ از ۲ تا ۸ قیراط فروشنده ام ۶۵ عدد

    1. قربان عزیزی گفت:

      موقعیت شما کجاست خریدارم

    2. محمد گفت:

      چن گذاشتی

  12. ع حیدری گفت:

    سلام یه سنگ دارم رنگ جگر رو شیشه خط میندازه تقریبا ده گرم وزن

  13. هادی همتی گفت:

    سلام من چند تا لعل راف کوچک دارم خرید دارید من کارم اینه و میشناسم اصله یکی بزرگم دارم احتمالا اسپینل باشه

    1. Javad گفت:

      سلام میشه لطفا شماره تماس تون بزارید

    2. ناشناس گفت:

      سلام یک سنگ دارم با این مشخصاتی که میگید نزدیک ۵۰ گرم هست هرکی خواست پیام بده واتساب [censored]

  14. ناشناس گفت:

    سلام ببخشید من یاقوت سرخ دارم با لعل بنفش از کجا بدونم که اصلی هست یانه

    1. شرف آنلاین گفت:

      باسلام و احترام
      بایستی حضورا به یک کارشناس مراجعه یا از ازمایشگاه گوهرشناسی کمک بگیرید.

  15. حامد گفت:

    یه نگین لعل زیتونی افغانی دارم خیلی قشنگ

  16. مریم گفت:

    سلام سنگ به اندازه تخم کبک ، سفید مایل به آبی باسختی ۹٫۲ کسی خریداره جواب بده .

    1. اباذری گفت:

      قیمت

    2. ناشناس گفت:

      سلام خریدارم

    3. حامد گفت:

      سلام بنده سنگ لعل اصلی پیازی تراش دامله بینهایت خوشرنگ دارم وزن ۵۰ قیراط

  17. مسلم زنگنه گفت:

    سلام من در انگشتر فروشی دیدم که نگین انگشتر میگفت سنگش لعل سنتانتیک هست و مثل یاقوت کبود بود رنگش حالت آبی پررنگ بود. آیا واقعا سنگ لعل بوده؟ سنگ لعل سنتانتیک کبود یا آبی وجود داره؟ لطفا راهنماییم کنین

    1. شرف آنلاین گفت:

      باسلام و احترام
      بله لعل سنتاتیک آبی وجود دارد.

    2. راهنما گفت:

      سلام از کجا باید متوجه بشیم سنگ اصل هستش

    3. شرف آنلاین گفت:

      مقاله رو مطالعه بفرمایید.

  18. Abdulsalaam گفت:

    سلام من سنگه ها لعل پیازی رو به مقدار چند کیلو دارم میخوام بفروشم اگر خریدار بودین شماره وات من [censored]

    1. ناشناس گفت:

      سلام [censored] شماره من است بخاطر سنگ لعل پیازی گفتین چند قیمت

  19. سیما گفت:

    سلام بسیار خوب بود خوندم شما فروش حضوری هم دارید یانه فقط آنلاین

    1. شرف آنلاین گفت:

      باسلام و احترام
      بله فروش حضوری هم داریم. ادرس فروشگاه در انتهای صفحه و بخش تماس با ما موجود است. در خدمتتون هستیم.

    2. ناشناس گفت:

      سلام لعل که داری چند قیمتش

  20. ظیغمی گفت:

    سلام
    من یک لعل اصلی میخوام که تقریبا اندازه یک مکعب نیم سانتی باشه چه جور میتونم این سنگ رو داشته باشم

    1. ناشناس گفت:

      سلام من دارم رنگ بنفش مایل به آبی خیلی قدیمی دو سوراخ دارد که توگردنی بوده نیم در نیم است ۶۰ سال دست خانواده خودم بوده قیمت پیشنهادی را بفرمایید زاهدانم

    2. نازی گفت:

      سلام سنگی که تو گوگل گفتی هنوز موجوده و میتونی عکس بفرستی

    3. شرف آنلاین گفت:

      باسلام و احترام
      متاسفانه با این توضیحات امکان تشخیص قیمت نیست.

    4. ناشناس گفت:

      سلام من یک انگشتر لعل بدخشان دارم هرکی خواست با این شماره زنگ بزنه [censored]

    5. ع گفت:

      سلام یک عدد سنگ لعل پیازی به اندازه انجیر برای فروش بیشترین قیمت پیشنهادی .

    6. شرف آنلاین گفت:

      باسلام
      لطفا با بخش پشتیبانی آنلاین در ارتباط باشید تا راهنمایی انجام شود.

  21. تهمینه آبیاری گفت:

    سلام من از دوستانم شنیدم این سنگ برای بیماری خانم ها موثر راسته یانه؟

    1. محمد گفت:

      من مقدار زیادی سنگ لعل بدخشان راف و چند مدل دیگه سنگ قیمتی دارم اگر کسی مایل ب خرید هست در خدمتم

    2. محمد گفت:

      سلام خریدار هستم چطور میتونم پیداتون کنم ؟

    3. کیومرث گفت:

      سلام سنگ لعل پیازی عالی درجه یک بدخشان کیلویی چند است

    4. امیرحسین گفت:

      سلام این شماره من است عکس سنگ ها تون رو برام ارسال کنید لطفا میخوام بینمشون

    5. شرف آنلاین گفت:

      باسلام و احترام
      در منابعی که ما در دسترس داریم اینچنین خاصیتی برای لعل ذکر نشده است.

  22. ثریاشاهوردی گفت:

    من یک دونه از تهران گرفتم متاسفانه بعد از گذشت چند سال ترک برداشت علتشم نمیدونم چرا

    1. شرف آنلاین گفت:

      باسلام
      هرسنگی براثر ضربه ممکن است ترک برداشته و در دراز مدت متاسفانه دچار شکست شود.

  23. یلدا1991 گفت:

    من میخوام سنگ خامشو داشته باشم.چطوری باید سفارشمو ثبت کنم
    چه قیمت هستن؟

    1. ابوالفضل گفت:

      من دارم اگه خواستی خوش رنگ ۸/۴گرم وزنش هست

    2. شرف آنلاین گفت:

      باسلام
      بستگی به رنگ، اندازه و … داره لطفا با بخش پشتیبانی آنلاین سایت در ارتباط باشید تا همکاران مون راهنمایی تون کنند.

    3. ناشناس گفت:

      سلام من یه سنگ گرد سفید پیدا کردم . فکر کنم اهکی باشه شکستمش داخلش یه سنگ شفاف و خیلی محکم هست که دودی رنگه مثل لعل هس ایا شما خرید دارید ؟

نظر دهید؛ ضمنا اغلب سوالات را در کمتر از چند ساعت پاسخ می دهیم.

پر کردن بخش 'ایمیل' اختیاری است.